Fotomontage region Mitt
Jessica Collin

Reem Abdul Sattar: ”Det betyder allt för mig att leva i ett demokratiskt land”

Från jurist i Syrien till förtroendevald i Hyresgäst­föreningen i Värmland! Läs mer om Reems resa här.

Reem Abdul Sattar

Berätta lite om vem du är.

- Jag är en jurist från Syrien som kom till Sverige 2015 med min familj. Jag studerar och är snart färdig undersköterska. Jag jobbar som kulturtolk och kulturdola. Det är någon som känner till kulturella skillnader vid förlossning och som kan underlätta för alla inblandade. Nu jobbar jag också på Coronalinjen som är öppen för allmänheten. Vi kan svara på allmänhetens frågor på många olika språk.

- Jag älskar att sjunga och att läsa, jag är besatt av Storytel just nu! Jag älskar att träffa folk, vara med i olika sammanhang och att laga mat. På vägen hit från Syrien tappade jag mycket av min person men det här är mitt nya jag. Jag har fått lära känna mig själv, igen. Nu uppskattar jag det nya och mitt nya liv. Jag är stolt över att jag tog mig igenom det, nu vill jag hjälpa andra i samma situation som jag varit i.

Hur blev du aktiv i Hyresgäst­föreningen och varför? Beskriv resan till ditt uppdrag.

- Jag var aktivitetssamordnare för projektet ”Forshaga för alla” när jag bodde där och då kom jag i kontakt med Hyresgäst­föreningen. I början handlade det bara om att hitta en lokal till en kvinnogrupp i Forshaga. Jag fick tips av en vän att låna Hyresgäst­föreningens lokal. Då träffade jag min fantastiska vän Mikael som var anställd på Hyresgäst­föreningen. Det var han som gav mig motivation till att engagera mig.

- Han var med och hjälpte oss, han såg mig, han såg att jag ville förbättra mitt område, jag hade engagemanget och han stöttade mig med allt jag behövde. Det gjorde att jag ville fortsätta och han hjälpte mig vidare. Han tog bland annat med oss till ett möte med Forshagabostäder för att vi ville förbättra lokalen. Nu har vi värme, ljus, inredning, whiteboardtavla och så vidare så vi kan ha kurser i svenska där. Det fortsatte med fikaträffar, firande av varandras högtider osv. Vår lokal blev som ett integrationscenter.

Hur länge har du varit engagerad?

- Allt började 2017 och har fortsatt med olika uppdrag. Nu är jag bl.a. ledamot i Karlstadsföreningen. Jag är med i många olika föreningar för att kunna hjälpa fler! Det är bara tiden som begränsar mitt engagemang.

Vad ger det dig att vara förtroendevald i Hyresgäst­föreningen – är det något speciellt som du vill lyfta fram?

- Glöden är för mig det gemensamma. Jag kommer från ett land utan demokrati, att göra sin röst hörd är så otroligt viktigt för mig. I mitt hemland riskerar du ditt liv när du kämpar men här i Sverige kan du driva dina frågor utan risk. Glöden måste vi behålla och folkrörelsen är viktig, vi måste kämpa för att behålla de rättigheter vi har idag.

- Det betyder allt för mig att leva i ett demokratiskt land. Jag vill representera en grupp som är utanför, de nyanlända. Vi är inte vana vid föreningslivet men stora delar av integrationen sker genom föreningslivet. Det vill jag bidra till! Alla har olika motiv till sitt engagemang i Hyresgäst­föreningen men tak över huvudet är en rättighet i Sverige och det måste vi bidra till.

Är det något speciellt du är extra stolt över som du/ni har påverkat till det bättre?

- Jag var ny i föreningen men jag blev nominerad och antagen till Ledarprogrammet, det utvecklade mig jättemycket. Jag är så stolt över att vara medlem i Hyresgäst­föreningen!

- Min dotters vän hade problem med sin hyresvärd, hon blev medlem, fick hjälp och blev aktiv. Jag hjälpte henne och jag vet att hon kommer hjälpa andra och lyckas med det.

Har du några tips till andra som vill förbättra sitt boende – hur kan de göra genom att engagera sig i Hyresgäst­föreningen?

- Starta en arbetsgrupp eller en lokal hyresgäst­förening, det är den roligaste vägen om du vill få till en förändring. Du får stöd från anställda och andra förtroendevalda i Hyresgäst­föreningen. Det är enkelt och kul! Ni kan samarbeta med andra föreningar i området, hitta vägar till engagemang tillsammans. Kom och var med, du kan förändra.

Har Corona-krisen inneburit att du/ni har gjort något speciellt hos er? Berätta isåfall!

- Jag är själv engagerad i Coronalinjen och Goda grannar i det lokala.  Jag hjälper till med handling, mediciner osv, jag finns där för de som behöver!