Fotomontage region Mitt
Jessica Collin

Anders Brodd: "Det började med en annons på Facebook"

Anders är förtroendevald i Karlstad där han bor. Frågor som intresserar honom är bland annat förhandlingar, bostadspolitik och att hjälpa andra. Här berättar han mer:

Anders Brodd

Berätta lite om vem du är.

- Jag är 49 år och bor i Karlstad. Jag är engagerad i Hyresgäst­föreningen, försvarsmakten och hemvärnet. Jag har två barn. Jag jobbar på stora Enso som driftsoperatör på en av våra maskiner. Jag har alltid gillat att hjälpa andra, då mår även jag bra.

Hur blev du aktiv i Hyresgäst­föreningen och varför? Beskriv resan till ditt uppdrag.

- Det började med en annons på Facebook, de sökte folk till styrelsen i Karlstad och en revisor. Jag blev nyfiken och fyllde i en intresseanmälan. Jag blev kontaktad och intervjuad och föreslogs som revisor på årsmötet 2016. Sedan blev jag invald i styrelsen 2017 och på den vägen är det. Jag hade hört mycket om Hyresgäst­föreningen men ville veta mer. Jag har varit fackligt förtroendevald och vet ungefär hur det funkar.

- Jag är glad att jag svarade på den där annonsen, det är väldigt roligt och intressant att vara med! Vi var flera nya som kom in samtidigt och det blev ett annat arbetssätt med många nya infallsvinklar och nya idéer. Jag har också gått Hyresgäst­föreningens Ledarprogram och nu är vi tre ledamöter i styrelsen som har gjort det. Den utbildningen lärde mig väldigt mycket nytt som jag aldrig tänkt på förut och det har hjälpt mig i mitt förtroendeuppdrag men även privat.

Idag är Anders styrelseledamot i Karlstadsföreningen, ordföranden i förhandlingsdelegationen och sammankallande för alla förhandlingsdelegationer i Karlstad, Hammar, Kil och Grums.

Hur länge har du varit engagerad?

- Sedan 2016 i Hyresgäst­föreningen men jag var fackligt engagerad innan det.

Vad ger det dig att vara förtroendevald i Hyresgäst­föreningen – är det något speciellt som du vill lyfta fram?

- Man lär sig mycket, träffar mycket folk och man lär sig att möta olika sorters människor. Det har stärkt mig och mitt självförtroende mycket. Speciellt Ledarprogrammet har gett mig mycket som person och förtroendet att representera andra lyfter mig också. Det finns egentligen inga gränser för hur mycket man kan lära sig och göra i Hyresgäst­föreningen. Tiden är den enda begränsningen.

Är det något speciellt du är extra stolt över som du/ni har påverkat till det bättre?

- Vi i Karlstadsföreningen jobbar mycket med förbättringar på många olika håll och nivåer. Vi har bland annat haft lyckade möten med alla kommunalråd i gränskommunerna för att påverka bostadspolitiken till det bättre för hyresgästerna där. Båda parter var mycket nöjda med samtalen och samarbetet kommer fortsätta. Det tror jag är en bra väg framåt!

- Personligen har jag hjälpt mina somaliska grannar med tvättstugan. De hade missuppfattat hur bokning och debitering gick till och de fick betala för mycket. Vi hade en liten minikurs tillsammans i tvättstugan och allt löste sig till det bättre. Jag har också mina PRO-kompisar i kvarterslokalen där jag bor. De brukar haffa mig och fråga om hyres­förhandlingarna. Om jag har bråttom brukar jag gå ut bakvägen… Förhandling är det jag brinner mest för, att folk ska ha råd att bo!

Har du några tips till andra som vill förbättra sitt boende – hur kan de göra genom att engagera sig i Hyresgäst­föreningen?

- Börja med att prata med dina grannar, vad vill de, skaffa dig information! Finns det fler som vill engagera sig? Ta kontakt med din lokala hyresgäst­förening, om det finns en i ditt bostadsområde, annars föreningsstyrelsen i den kommun du bor i. Oftast finns kontaktuppgifter på Facebook och på nätet om man Googlar.

Har Corona-krisen inneburit att du/ni har gjort något speciellt hos er? Berätta isåfall!

- Vi har inga möten, vi har försökt men får inte tekniken att funka…Vi kommunicerar via mail. Ordföranden, sekreteraren och ekonomiansvarig sköter det löpande under Coronan. Tre av oss i styrelsen är volontärer i Goda Grannar. Jag har själv tre äldre herrar som jag hjälper med handling. Jag gillar ju att hjälpa andra som sagt!