Fotomontage region Mitt
Jessica Collin

Elin Andersson: "”Det finns alltid något att störa sig på, något som kan bli bättre!”

Lär känna Elin som bor i Vivalla Örebro. Frågor hon driver genom att vara engagerad i Hyresgäst­föreningen är bland annat rättvisa, jämlikhet och tolerans.

Elin Andersson

Berätta lite om vem du är.

- Jag är en mamma, vän, kollega, körskollärare och student som också pluggar till trafikingenjör. Jag har med år och insikt förstått att jag är en arbetsnarkoman. Jag är också ”en dalkulla på vift” men har bott 19 år i Närke nu. Jag gillar heminredning, gärna fin design såklart. Jag kan numera också titulera mig som ponnymamma då dottern är häststokig.

Hur blev du aktiv i Hyresgäst­föreningen och varför? Beskriv resan till ditt uppdrag.

- Jag har varit medlem sen jag flyttade hemifrån men inte aktiv eller engagerad förut. När vi flyttade till bostadsområdet Vivalla i Örebro för fem år sen började det. Jag hade ingen koll på vad Hyresgäst­föreningen gjorde egentligen men jag hade en kompis som var aktiv bland annat med läxläsning i en kvarterslokal. Hon bjöd in mig och vi började arrangera en del aktiviteter för våra barn i Hyresgäst­föreningens lokal. Vi hade tex pyssel en dag i veckan och vi fick lite medel från Hyresgäst­föreningen till material.

- Vi startade en egen liten ideell förening, aktiv fritid för barn och unga i området, i tätt samarbete med Hyresgäst­föreningen. Senare blev jag inbjuden på ett möte och när min kompis flyttade från Vivalla tog jag hennes plats i den lokala Hyresgäst­föreningen. Efter några år blev jag tillfrågad om att vara med i kommunföreningen och tackade ja.

Idag är Elin ekonomiansvarig i den lokala Hyresgäst­föreningen, bildningsansvarig i kommunföreningen och sammankallande i remissgruppen. Elin sitter också med i utvecklingsgruppen för Örebrobostäder som representant för Hyresgäst­föreningen.

Hur länge har du varit engagerad?

- Ungefär fem år

Vad ger det dig att vara förtroendevald i Hyresgäst­föreningen – är det något speciellt som du vill lyfta fram?

- Mitt engagemang handlade från början om att skapa meningsfulla aktiviteter för barnen i området. Under de fem åren jag varit med har jag samarbetat med Folkets hus i Vivalla och några andra föreningar. Jag är engagerad i Hyresgäst­föreningen för att representera mitt område, alla ska kunna delta utifrån sina egna förutsättningar. Jag är inte med för att representera mig själv men för att hjälpa till och bidra till att andra får komma till tals, det är viktigt för mig.

- Personligen ger det mig erfarenhet och att jag lär mig nya saker under resans gång. Hyresgäst­föreningen för mig idag är bostadspolitik och rätten att bo men det har vuxit fram under tiden som engagerad. Rättvisa, jämlihet och tolerans driver mig.

Är det något speciellt du är extra stolt över som du/ni har påverkat till det bättre?

- Jag tycker vi gör en bra verksamhet lokalt även fast det hela tiden finns utvecklingsmöjligheter. Den lokala Hyresgäst­föreningen i Vivalla är levande, de som bor här vet att vi finns, vi har bra aktiviteter, sysselsätter de som bor här, vi når ut till olika grupper som finns här i området. Det är jag stolt över!

- Vi har också börjat minska avståndet mellan de olika nivåerna i Hyresgäst­föreningen, vi har kommit närmare varandra. Från kommunstyrelsen sträcker vi ut en hand till lokal nivå. Jag är stolt över att vi dragit igång det arbetet. Första året kände jag mig som en praktikant, år två kunde jag delta, år tre fick vi nytt blod i styrelsen som började ifrågasätta det mesta. Det var jobbigt men nyttigt, vi behöver ifrågasätta och reflektera över vårt arbete för att det ska kunna utvecklas i en positiv riktning. Det är också modigt.

Har du några tips till andra som vill förbättra sitt boende – hur kan de göra genom att engagera sig i Hyresgäst­föreningen?

- Det finns alltid något att störa sig på, något som kan bli bättre! Prata med dina grannar och se vad det tycker. Om alla stör sig på tvättstugan tex kan man ju göra något åt det tillsammans. Det kan gälla trivsel, saker som inte fungerar osv. Där har du grunden till en lokal Hyresgäst­förening.

- Det behöver inte vara stort och krångligt, det kan bli hur stort eller litet man vill. De som engagerar sig får mycket stöd av andra förtroendevalda och anställda, utbildning mm. Det är en styrka när man väl organiserat sig om något skulle hända i området.

Har Corona-krisen inneburit att du/ni har gjort något speciellt hos er? Berätta isåfall!

-  Vi har stängt våra lokaler för uthyrning. Aktivitetsgrupperna har ett självstyre så de bestämmer själva om de kan genomföra sina aktiviteter utan risk, kvinnoaktiviteter sker utomhus. Men mycket har stannat av på lokal nivå. Vi arrangerar inte jättemycket aktiviteter själva i vanliga fall heller men vi stöder och hjälper de som vill göra något.

- Goda grannar tanken, att hjälpa varandra med att handla osv, finns även här i Vivalla. Pysselgruppen, som består av barn i mellanstadieålder, har delat ut lappar i brevlådorna om att de kan hjälpa till att slänga sopor åt folk som inte vill gå ut. Att hjälpa till med hundpromenader har också diskuterats. Vi hjälps åt med det som behövs här i området.