Tre personer dricker kaffe.

Två nya lokala Hyresgäst­föreningar i Örebro län

En lokal Hyresgäst­förening är de som är närmast medlemmarna i det lokala bostadsområdet. Genom att organisera sig i det egna bostadsområdet ges möjlighet att påverka och ha inflytande i det egna boendet och bostadsområdet. Senaste tiden har två nya lokala föreningar bildats i länet. Båda föreningarna kommer jobba med fokus på trivsel och gemenskap i området. Här kan du läsa om vad de nya ordförandena har att säga om sina uppdrag och planerna framåt.

Paulo ordförande Hyresgäst­föreningen Baronbackarna

Baronbackarna

Den nya styrelsen är redan igång med planering av verksamhet i lokalen på Lars Wivalliusväg 7.

Paulo Sosefo, ordförande för den nya lokala hyresgäst­föreningen i Baronbackarna, ser fram emot en givande sommar med bra aktiviteter tillsammans med styrelsen och samarbeten med andra organisationer. Paulo berättar om hur det känns att vara ny ordförande och vad han ser fram emot med arbetet:

- Jag tycker att det är väldigt spännande att få vara ordförande i hyresgäst­föreningen i Baronbackarna. Jag ser fram emot att kunna förbättra omgivningen och boendemiljön för oss som bor här, även då vi är människor av många nationaliteter här så är vi samtidigt medmänniskor och grannar. Vi ska tillsammans kunna arbeta mot en trivsel och gemenskap här, oavsett var du kommer ifrån.

Önskar du komma i kontakt med styrelsen?
Du når ordf. Paulo på tel. 076-110 43 08

Madelene orförande Hyresgäst­föreningen Latorp-Vintrosa

Latorp-Vintrosa

Det är några år sedan det var aktiviteter i Latorp och Vintrosa men nu har vi äntligen en lokal hyresgäst­förening! Vid medlemsmötet valdes en styrelse som beslutade att göra gemensam sak och samarbeta sinsemellan. Till ordförande för den lokala hyresgäst­föreningen valdes Madelene Thavelin i Latorp. Gemensamt planerar styrelsen för att arbeta med att öka trivseln, nyttjandegraden i kvarterslokalen och bredda styrelsen ytterligare. Om det nya uppdraget och vad Madelene ser framemot att arbeta med berättar hon följande:

– Det som jag skulle vilja arbeta med som ordförande i hyresgäst­föreningen är: skapa en bättre gemenskap mellan grannar och bygd, ordna lite roliga aktiviteter i grannskapet som kan passa alla. Jag vill också försöka skapa en större gemenskap genom att samverka med Vintrosas hyresgäster, skapa en trygghet och att vi som medlemmar i föreningen kan påverka och göra vår röst hörd gentemot ÖBO som hyresvärd.

Intresserad av att engagera dig? Eller komma i kontakt med styrelsen? Du når styrelsen och ordf. Madelene på tel. 076-149 53 03