Fotomontage region Mitt
Jessica Collin

"En röd tråd för mig är att vitalisera demokratin"

Dan Hersan har gått från undomsprojektet HUVA (Hyresgäst­föreningens unga vuxna ambassadörer) till att vara ordförande i Hyresgäst­föreningen Örebro-Lekeberg. En fråga som intresserar är hur demokratin kan få nytt liv i organisationer, däribland Hyresgäst­föreningen.

Dan Hersan
Ramin Khoshchin

Berätta lite om vem du är.

- Det är jag som är Dan Hersan och jag är 23 år. Jag är uppvuxen i Vivalla, i Örebro och bor idag i Mellringe tillsammans med familjen.

Hur blev du aktiv i Hyresgäst­föreningen och varför? Beskriv din resa:

- Jag engagerade mig när jag ville bli den hjälpande hand som jag själv och mina vänner behövde för att vara en del av samhället. Jag har sedan fem år tillbaka varit aktiv inom Hyresgäst­föreningen, har med flera grundat HUVA och är numera ordförande för Hyresgäst­föreningen Örebro-Lekeberg. Min tidigare arbetsplats var RF-SISU Örebro Län där jag agerade projektledare och idrottskonsulent.

Vad ger det dig, är det något speciellt som du vill lyfta fram?

- En röd tråd i mitt engagemang är att vitalisera demokratin inom organisationer, alltså att ge nytt liv till demokratin. Det handlar om att bygga nya broar och tydliggöra alternativen till engagemang genom exempelvis Hyresgäst­föreningen. Min ambition är att vi tillsammans ska ta kliv mot 51/22-målet (att bli fler medlemmar/fler engagerade medlemmar) genom att andas inkludering och nytänk.  ’Taggad’ är för tillfället mitt mellannamn.

Till andra som vill förbättra sitt boende – hur kan de göra genom att engagera sig via Hyresgäst­föreningen?

- Tillvägagångssätten kan vara massor! Kontakta Hyresgäst­föreningen och ta reda på ifall det finns engagerade människor där du bor som du kan vara aktiv med. Mitt främsta tips vore nog att du vågar förbättra ditt boende på ditt eget vis. Det finns ingen självklar väg att gå än din egen.

Och har coronakrisen inneburit att ni gjort något speciellt hos er? Berätta i så fall.

- Naturligtvis. Grupparbetet har flyttat från grupprummet till gruppchatten. Corona-krisen har samtidigt gjort det enklare att ta huvudet ur vattnet och se nya sätt att vara aktiv på. Ett av de nya sätten är att driva förändring på sociala medier, det är en arena vi valt att finnas på ännu mer nu än innan Corona-krisen.

Här framgår det hur Dan är engagerad i ett aktuellt ungdomsprojekt - läs mer, klicka här!