Hyresjuridik

Varje år ger vi råd till tiotusentals medlemmar. Det kan gälla allt från hyreskontrakt som blivit uppsagda och problem när hyresrätter ska ombildas till bostadsrätter, till frågor om trasiga gungställningar, läckande kranar och drag i lägenheten . Vi finns i hela landet och har därför god kännedom om de flesta hyresvärdar.

Glad kvinna i kostym som sitter i sitt kontor

Våra anställda jurister och handläggare är experter på hyreslagen, och vår juridiska service ingår i din medlemsavgift. Våra experter svarar bland annat på frågor om:

• Dina rättigheter och skyldigheter som hyresgäst
  • Hyran
  • Lägenhetsbyte
  • Andrahandsuthyrning
  • Ombildningar till bostadsrätt
  • Grannar som stör
  • Tvättstugor
  • Husdjur
  • Miljön i din lägenhet och ditt bostadsområde
  • Gårdar och lekplatser

Juridiskt stöd i konflikter

Det är inte alltid värden och hyresgäster kommer överens. Det kan handla om allt från krav på skadestånd på grund av skador i lägenheten till uppsägningar på vaga grunder. Ibland fungerar varken fastighetsskötsel eller fastighetsförvaltning. Då kan hyresnämnden kräva att hyresvärden åtgärdar problemen.

Om det blir en tvist mellan dig och värden kan Hyresgästföreningens jurister representera dig i hyresnämnden, tingsrätten eller hovrätten. Ofta räcker det med att vi pratar med värden på uppdrag av dig för att problemet ska lösa sig. Rätt till juridisk hjälp gäller bara ärenden som uppstått efter att du tecknat ditt medlemskap.