Tre personer målar om

Tillsammans förhandlar vi din hyra

Varje år förhandlar vi hyran för tre miljoner människor. Vårt mål är att alla ska ha rätt till ett hem som man har råd att bo i. I år vill fastighetsägarna höja hyran extra mycket, men tillsammans är vi starka. Här hittar du allt du behöver veta om din hyra, hur en förhandling går till och läget inför årets hyres­förhandlingar.

Hyres­förhandlingar 2025

Fastighetsägarna på ett stort antal orter har meddelat att de redan nu kallar till hyres­förhandlingar inför 2025. Detta trots att de årliga hyres­förhandlingarna för 2024 ännu inte är helt klara samt att det ännu inte finns några färdiga underlag som ligger till grund för det årliga hyres­förhandlingarna.

Läs mer om Hyres­förhandlingar 2025

EN familj äter middag i ett kök.

Hyres­förhandlingar 2024

Nu är hyres­förhandlingarna för 2024 nästan helt klara. I år har fastighetsägarna gått ut med att de vill höja hyran mer än vanligt. Det är helt orimligt, och någonting vi inte kommer gå med på. Fastighetsägarna har haft det väldigt bra under många år, men nu när priserna stiger vill de att någon annan betalar. Ja, du som hyresgäst alltså. Men vi tycker inte att hyresgästerna ska ta hela hyresnotan.

Läs om årets hyres­förhandlingar

En kvinna och två barn sitter i en soffa och läser bok