Ditt medlemskap

Som medlem i Hyresgästföreningen har du tillgång till en stark och kunnig organisation. Vi arbetar för allas rätt till ett bra hem, till en rimlig kostnad.

Bilden visar två leende personer mot en svart bakgrund.
Hyresgästföreningen

Detta ingår i ditt medlemskap:

Rådgivning om ditt boende

Som medlem får du rådgivning via telefon och e-post. Servicecenter ger stöd, råd och service åt tusentals medlemmar. Det kan gälla allt från droppande kranar och drag i lägenheten, till hyreskontrakt som blir uppsagda. Läs mer om vilka frågor du kan få rådgivning om här.

• Under 2020 tog rådgivningen emot över 108 000 samtal och e-post.

Hyresjuridiskt stöd

Som hyresgäst har du massor med rättigheter. Hyresgästföreningens rådgivare och jurister är proffs på hyreslagen och företräder medlemmar i Hyresnämnden och i allmän domstol om det skulle behövas. Vissa ärenden avgörs i Högsta domstolen, även om det är ovanligt.

Vår juridiska service ingår i medlemsavgiften. Rätt till aktiv juridisk hjälp (biträde) gäller ärenden som uppstått efter att du tecknat ditt medlemskap. Du har dock alltid rätt till juridisk rådgivning och kan kontakta vår rådgivning så ofta du behöver.

• Under 2020 pågick nära 23 000 ärenden för medlemmar som behövde mer avancerat stöd

Påverka ditt och andras boende

Alla ska ha rätt till en bra boendemiljö. Som medlem är det lättare att påverka – i både stort och smått. Behöver lekplatsen rustas upp, borde gården ha bättre belysning för att skapa trygghet eller behöver det byggas fler bostäder i din kommun? Har du engagemanget så har vi verktygen, bland annat i form av utbildning, kontakter och olika metodstöd för förändringsarbete. Vill du engagera dig i lite mindre skala kan du bilda en arbetsgrupp utifrån en enda fråga.

• Vi har över 1000 lokala Hyresgästföreningar runt om i landet som engagerar sig för en bättre boendesituation i sitt område.
  • 8500 personer är förtroendevalda i dessa lokala Hyresgästföreningar.
Förmåner
Hyresgästföreningen

Medlemsförmåner som gör skillnad i din plånbok

Du har riktigt bra medlemsförmåner att välja på. Vi har medlemsförmåner över hela landet som du kan dra nytta av så du får pengar över till annat. Bio, böcker, streamingtjänster, hyrbil, försäkringar, resor och mycket annat. Förmånerna hittar du på vår webb eller i vår förmånsapp.

Medlemstidningen Hem & Hyra i din brevlåda åtta gånger per år.

Förutom allt detta får du även medlemstidningen Hem & Hyra i brevlådan. Där kan du läsa om allt från granskande reportage och lokala nyheter till tester av hushållsprodukter och inredningstips. I varje nummer hittar du även goda råd och inspiration kring ditt boende. Hem & Hyra har en egen webbplats, hemhyra.se