Ditt medlemskap

Som medlem i Hyresgäst­föreningen får du större trygghet och stöd av en stark och kunnig organisation. Vi arbetar tillsammans för din och allas rätt till ett bra hem, till en rimlig kostnad. Här kan du läsa vad som ingår i ditt medlemskap.

Tre personer målar om

Rådgivning och hyresjuridiskt stöd

Som medlem får du rådgivning via telefon och e-post. Servicecenter ger stöd och råd till tusentals medlemmar. Det kan gälla allt från droppande kranar och drag i lägenheten, till hyreskontrakt som blir uppsagda. Läs vilka frågor du kan få rådgivning om.

Som hyresgäst har du flera rättigheter. Hyresgäst­föreningens rådgivare och jurister är proffs på hyreslagen och företräder medlemmar i Hyresnämnden och i allmän domstol om det skulle behövas. Vissa ärenden avgörs i Högsta domstolen, även om det är ovanligt.

Vår juridiska service ingår i medlemsavgiften. Rätt till aktiv juridisk hjälp (biträde) gäller ärenden som uppstått efter att du tecknat ditt medlemskap. Du har dock alltid rätt till juridisk rådgivning och kan kontakta vår rådgivning så ofta du behöver.

Påverka ditt och andras boende

Hyregästföreningen har över 1000 lokala Hyresgäst­föreningar och 8500 förtroendevalda runt om i landet som engagerar sig för en bättre boendesituation i sitt område.

Som medlem är det lättare att påverka – i både stort och smått. Behöver lekplatsen rustas upp, borde gården ha bättre belysning för att skapa trygghet eller behöver det byggas fler bostäder i din kommun? Har du engagemanget så har vi verktygen, bland annat i form av utbildning, kontakter och olika metodstöd för förändringsarbete. Vill du också engagera dig? Fyll i en intresseanmälan!

En hand som håller i två biobiljetter

Medlemsförmåner och rabatter

Du har riktigt bra medlemsförmåner att välja på, som gör att du får pengar över till annat. Som medlem får du rabatt på biobiljetter, böcker, streamingtjänster, hyrbil, försäkringar, resor, hockey, flyttstäd och mycket annat. Förmånerna hittar du på webbsidan och i vår förmånsapp som du kan ha lätt åtkomlig i din mobil.

Medlemstidningen Hem & Hyra

Förutom allt detta får du även medlemstidningen Hem & Hyra i brevlådan åtta gånger per år. Där kan du läsa om allt från granskande reportage och lokala nyheter till tester av hushållsprodukter och inredningstips. I varje nummer hittar du även goda råd och inspiration kring ditt boende.

Du kan inte få bostad via Hyresgäst­föreningen

Observera att Hyresgäst­föreningen endast förmedlar information om bostadsköer och tips om hur du kan hitta en bostad. Vi har ingen egen bostadskö och du kan inte få en bostad genom ditt medlemskap i Hyresgäst­föreningen. Läs mer om bostadsköer