kvinna med lagbok framför bokhylla

Hyresjuridisk rådgivning och biträde

Det är viktigt att känna till sina rättigheter och skyldigheter som hyresgäst. Som medlem får du stöd och råd av våra experter. Det kan gälla allt från hyreskontrakt som blivit uppsagda och problem när hyresrätter ska renoveras, till frågor om trasiga gungställningar, läckande kranar och kalla lägenheter.

Vilka frågor kan jag få svar på?

Våra anställda rådgivare, handläggare och jurister är experter på hyreslagen, och vår juridiska service ingår i din medlemsavgift. Våra experter svarar bland annat på frågor om:

• Dina rättigheter och skyldigheter som hyresgäst
  • Hyresvärdars rättigheter och skyldigheter
  • Hyran
  • Lägenhetsbyte
  • Andrahands­uthyrning
  • Grannar som stör
  • Tvättstugor
  • Husdjur
  • Miljön i din lägenhet och ditt bostadsområde
  • Gårdar och lekplatser

Juridiskt stöd i konflikter

Det är inte alltid hyresvärdar och hyresgäster kommer överens. Det kan handla om allt från krav på skadestånd på grund av skador i lägenheten till uppsägningar på otydliga grunder.
Ibland fungerar varken fastighetsskötsel eller fastighetsförvaltning. Då kan hyresnämnden kräva att hyresvärden åtgärdar problemen.

Om det blir en konflikt mellan dig och värden kan Hyresgäst­föreningens rådgivare ge dig råd och stöd i hur du själv kan försöka lösa frågan. Om det under medlemskapet uppstår nya problem eller frågor, som inte kan lösas med endast rådgivning, kan Hyresgäst­föreningens handläggare och jurister representera dig i hyresnämnden,
tingsrätten eller hovrätten. Ofta räcker det dock med att vi pratar med hyresvärden för att problemet ska lösa sig.

Rätt till juridisk hjälp där vi företräder dig mot din hyresvärd gäller problem och konflikter som uppstår under medlemskapet. Däremot kan du få rådgivning om du är ny medlem och vill ha hjälp med sådant som hänt innan medlemskapet.

Frågor och svar på vår webbplats

Här har vi samlat ihop de vanligaste frågorna som våra medlemmar ringer om. Använd sökrutan eller tryck på ”ämnen” för att hitta den fråga du är intresserad av.

Kontakta oss

Är du medlem och vill ha mer detaljerade svar är du välkommen att kontakta vårt Servicecenter på 0771 443 443. Våra öppettider är måndag-torsdag 08:30-16:30 och fredag 08:00-16:00. Vår juridiska rådgivning har öppet 9:00-12:00. Avvikande öppettider kan du hitta här.

Du kan också skriva meddelande till oss, tryck på ”jag är medlem” eller ”jag är inte medlem” för att få rätt val. Vi besvarar ditt meddelande så snart vi kan.