Två tjejer står framför en färgglad bakgrund av ballonger. Den ena personen bär en grå hijab och vit skjorta och håller kakor framför sina ögon. Den andra personen har kort blont hår och en randig tröja i orange, rosa, vit och lila och håller munkar framför sina ögon. Båda ler.

Verksamhets­berättelse

Vet du att vi är en av Sveriges största folkrörelser och medlems­organisationer? Om inte, så vet du det nu! Ett av våra viktigaste uppdrag är att förhandla hyrorna för Sveriges hyresgäster. Under 2023 fyllde vi 100 år, förhandlade hyran åt 3 miljoner hyresgäster och mycket mer. Läs om allt vi har gjort för hyresgästerna 2023 i vår verksamhets­berättelse.

100 år av gemensam kraft

2023 firade Hyresgästför­eningens riksförbund 100 år. Vi firade med drömlokaler, tårta, evenemang och fester. Under året har vi också kämpat mot den dubbla hyreshöjning som aviserades i Malmö, ordnat konferenser om barnfattigdom och genomfört många trygghetsvandringar runt om i Sverige. Allt med fokus på bättre villkor för landets hyresgäster och ökad trygghet och gemenskap. Vi fortsätter att vara en livlig folkrörelse, där många aktiva medlemmar och förtroendevalda fortsätter att kämpa och göra skillnad. För ju fler vi är desto större skillnad kan vi göra.

Visste du att år 2023...

...sparade vi 1,5 miljarder kronor åt hyresgästerna för varje procent vi fick ner hyreshöjningarna.

...förhandlade vi hyran åt 3 miljoner hyresgäster.

...blev 35 000 personer medlemmar hos oss.

...växte vi till över 560 000 medlemmar runtom i landet.

...blev vi 661 nya förtroendevalda och aktiva medlemmar.

...hade vi 3 300 000 besök på vår webb.

...tog vi emot 300 000 samtal och mejl från hyresgäster och allmänheten.

Vi stoppade stora hyreshöjningar

Den ekonomiska krisen drabbade både hyresgäster och hyresvärdar under 2023. Hyresgästerna ställdes inför rekordhöga hyreskrav och förhandlingarna blev tuffa. Under omständigheter som dessa är det svårt att tala om vinnare. Men vi lyckades pressa ner hyreshöjningen från tio till fyra procent. Tillsammans med hyresmarknadens parter har vi visat att systemet med förhandlade hyror fungerar och utvecklas. Och viktigaste av allt så lyckades vi tillsammans med alla engagerade stoppa dubbelhöjning av hyran i Malmö.