Vår verksamhet

Hyresgästföreningen arbetar för att alla ska ha rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Vi gör nytta för dig som medlem. Vi fångar upp och driver engagemang. Tillsammans skapar vi ett bättre boende för dagens och morgondagens hyresgäster.

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för hyresgäster. Vår vision är ett tryggt boende där människor och samhälle utvecklas.

Över en halv miljon hushåll är med i Hyresgästföreningen. Vi är partipolitiskt obundna och styrs av våra medlemmar. Vi förhandlar med hyresvärden om hyran och villkoren för boendet. Vi svarar på våra medlemmars frågor, och ger stöd i kontakt med hyresvärden. Vi arbetar med opinionsbildning och påverkar beslutsfattare för att förbättra villkoren för hyresgäster. Vi hjälper våra medlemmar att påverka sitt boende.

Är du nyfiken och vill veta mer? Läs gärna vår verksamhetsberättelse 2015.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.