Engagera dig i en förhandlingsdelegation
Mostphotos

Hyresförhandling i region Sydost

Här hittar du information om hyresförhandlingar i Östergötland, Småland, Öland och Blekinge. Efterhand kommer vi fylla på med resultat i regionen.

Här kommer vi fylla på samtlig information om hyresförhandlingar för 2023

Jönköpings län

Kalmar län

Blekinge län

Kronobergs län

Östergötlands län

• Balder i Norrköping höjer hyran med 3,24 procent
  • FÄF Boxholm vill höja hyran med 9,29 procent
  • FÄF Linköping vill höja hyran med 9,23 procent
  • FÄF Motala vill höja hyran med 9,36 procent
  • FÄF Mjölby vill höja hyran med 9,23 procent
  • FÄF Vadstena vill höja hyran med 9,16 procent
  • FÄF Åtvidaberg vill höja hyran med 9,0 procent
  • FÄF Ödeshög vill höja hyran med 9,29 procent
  • Förhandlingen pågår med Hyresbostäder
  • Bostadsbolaget Mjölby vill höja hyran med 5,4 procent
  • Ramunderstaden vill höja hyran med 6,9 procent

Visste du detta om hyresförhandlingarna i region Sydost?

• I region Sydost förhandlar vi hyran och hyresvillkor för fler än 220 000 lägenheter. Förhandlingarna består exempelvis av årliga hyreshöjningar med anledning av hyresvärdens kostnadsökningar för drift och underhåll. Likaså förhandlar vi hyresnivån i samband med renoveringar som påverkar hyresnivån samt hyran för nyproducerade lägenheter.
  • I region Sydost förhandlades hyresvärdarnas yrkade hyreshöjning för 2022 ner med över 200 miljoner kronor. Det motsvarar en sänkning av hyresvärdarnas krav med i genomsnitt 900 kronor per år och lägenhet. De kollektiva hyresförhandlingarna är det viktigaste skyddet mot orimliga hyreshöjningar.
  • I region Sydost är vi 17 förhandlingsledare som förhandlar hyrorna i 50 kommuner. Våra motparter är både de allmännyttiga och privata bostadsbolagen. Förhandlingsledarnas viktigaste källa till kunskap om hur det är att bo hos just din hyresvärd är våra förtroendevalda förhandlingsdelegater. Förhandlingsdelegaterna är hyresgäster som väljs till att representera sina grannar i förhandlingarna med sin hyresvärd.