Habo Bostäder höjer hyrorna med 4,6 procent.

Klara hyror för Habo Bostäder

Efter omfattande förhandlingar har Hyresgäst­föreningen och Habo Bostäder kommit överens om årets hyreshöjning för cirka 600 lägenheter i Habo kommun. Från den 1 april 2023 höjs bolagets hyror med 4,6 procent.

- Det har varit en tuff förhandlingsomgång med Habo Bostäder. Deras höga yrkande för 2023 har gjort att vi haft flera förhandlingsomgångar men vi har tillsammans lyckats hitta en nivå som båda parter kunde acceptera. Hyresgästerna har det mycket tufft idag och en hyreshöjning är inget man ser fram emot. Utifrån bolagets yrkande har vi ändå på alla sätt försökt att hitta en sådan nivå som är acceptabel, säger Brigitte Widell, ordförande i Hyresgäst­föreningen Vätterbygden.

Hyresgäst­föreningen och Habo Bostäder har nu, efter omfattande förhandlingar, kommit överens om hur mycket hyrorna för bolagets cirka 600 lägenheter i Habo kommun ska höjas. Hyrorna höjs med 4,6 procent och börjar gälla från 1 april 2023. Från början ville Habo Bostäder höja hyrorna med 7,58 procent, vilket Hyresgäst­föreningen inte kunde gå med på.

- Det har varit tuffa förhandlingar i år med märkbart höga yrkanden som vi inte upplevt tidigare. Vi har full förståelse för att bolaget påverkas negativt av det ekonomiska läget, men man får inte glömma bort att hyresgästerna påverkas minst lika mycket. Utifrån de förutsättningarna vi hade, har vi nått en överenskommelse, säger Nawar Abdul Al, förhandlare Hyresgäst­föreningen region Sydost