Nya hyror för Junehems hyresgäster.

Hyresförhandlingen är klar med Junehem

Hyresgäst­föreningen och AB Junehem har kommit överens om en hyreshöjning för cirka 2 500 lägenheter i Jönköping. Från och med 1 april 2023 blir det en generell hyreshöjning på 4,34 procent.

- För oss är det viktigt att kunna representera hyresgästerna som i år har drabbats av kostnadsökningar på flera håll. Vi tycker att hyresvärdarna också måste ta sitt ansvar och det har Junehem gjort i och med förhandlingen. Även om årets hyreshöjning blir kännbar för hyresgästerna är det en bra uppgörelse utifrån de yrkande som har funnits, säger Agneta Alfredsson ordförande i förhandlingsdelegationen.

Överenskommelsen innebär en generell hyreshöjning på 4,34 procent, stegvis införd:

• Från den 1 april höjs hyrorna i snitt med 3,93 procent
  • Från den 1 oktober tillkommer 25 kronor i månaden per lägenhet vilket motsvarar 0,41 procent

Hyreshöjningen innebär i snitt att en exempellägenhet med:

• Ett rum och kök får en hyreshöjning med 161 kronor per månad
  • Två rum och kök får en hyreshöjning med 228 kronor per månad
  • Tre rum och kök får en hyreshöjning med 288 kronor per månad

I början av förhandlingen yrkade AB Junehem 6,31 procent.

- Årets förhandlingar har varit tuffa med krav och yrkanden som vi inte sett tidigare. Utifrån våra förhandlingar har vi lyckats att komma överens och nå en överenskommelse som båda parter är nöjda med där vi har haft en bra och konstruktiv dialog, säger Angelica Karlsson, förhandlare Hyresgäst­föreningen region Sydost.

För mer information, kontakta gärna:

Angelica Karlsson, förhandlare Hyresgäst­föreningen region Sydost
E-post: angelica.karlsson@hyresgastforeningen.se