Text från TT

Hyrorna klara för Karlshamnsbostäder

Hyresmarknadskommittén (HMK) har nu beslutat om årets hyreshöjning för Karlshamnsbostäders (KABO:s) hyresgäster. Höjningen blir 4,7 procent och gäller från och med den 1 januari 2023.

Hyresgäst­föreningen och KABO kunde inte komma överens i förhandlingarna om årets hyreshöjning. KABO ville höja hyrorna med 7,41 procent vilket Hyresgäst­föreningen menade var ett orimligt bud.

- Vi stod tyvärr för långt ifrån varandra i förhandlingarna för att kunna komma överens och det gick därför till HMK. Vi kunde inte gå med på KABO:s krav, en så hög hyreshöjning skulle vara katastrofal för många hyresgäster, säger David Broo, förhandlare Hyresgäst­föreningen region Sydost.

När Hyresgäst­föreningen och ett kommunalt ägt bostadsbolag som KABO inte kan komma överens i förhandlingarna, går ärendet vidare till HMK. Det är nu HMK som beslutat om nivån på höjningen och när den ska börja gälla.

Hyran höjs med 4,7 procent för KABO:s 2 291 lägenheter. Höjningen börjar gälla den 1 januari, vilket innebär att hyresgästerna kommer få en retroaktiv höjning.

- Det är tråkigt att HMK beslutade om en retroaktiv hyreshöjning. Jag vet att det är svårt att klara av för många hyresgäster, särskilt med den ekonomin vi har nu. Vi har haft en dialog med KABO angående detta och de har meddelat att de hyresgäster som önskar en avbetalningsplan gällande den retroaktiva höjningen kan få det, säger David Broo.