Hyrorna klara för Kindahus
Alexandra de León
Kindahus höjer hyrorna med 3,95 procent

Hyrorna klara för Kindahus

Förhandlingen mellan Hyresgäst­föreningen och Kindahus är nu klar. Hyrorna för Kindahus lägenheter höjs med 3,95 procent. De nya hyrorna börjar gälla från den 1 april 2023.

- Det ekonomiska läget påverkar förhandlingarna på ett tydligt sätt. Jag har full förståelse för att fastighetsbolagen har fått ökade kostnader, men samma sak gäller för hyresgästerna. Många hyresgäster lever dessutom på mycket små marginaler och har redan svårt att klara sin ekonomi på grund av att alla kostnader stigit, säger Benny Andersson, förhandlare Hyresgäst­föreningen region Sydost.

Hyresgäst­föreningen och Kindahus har förhandlat om årets hyreshöjning och kommit överens om en höjning på 3,95 procent. Höjningen börjar gälla från den 1 april. Från början ville Kindahus höja hyrorna med 5,9 procent, vilket Hyresgäst­föreningen menar att de inte kunde gå med på.

- Vi har haft konstruktiva förhandlingar. Det känns positivt att vi har lyckats komma överens lokalt trots det svåra förhandlingsläget, säger Benny Andersson.