Högsby Bostads AB höjer hyrorna med i snitt 4,5 procent.

Hyrorna klara för Högsby Bostads AB

Hyresgäst­föreningen och Högsby Bostads AB har nu avslutat förhandlingarna om årets hyreshöjning. Från den 1 april 2023 kommer hyrorna att höjas med i genomsnitt 4,5 procent.

- Det ekonomiska läget påverkar mycket, det märks tydligt i förhandlingarna. Jag har full förståelse för att bolagen påverkas negativt, men man får inte glömma bort att hyresgästerna också drabbas minst lika hårt. Många hyresgäster har det dessutom redan svårt ekonomiskt, säger Mikael Nelander, förhandlare Hyresgäst­föreningen region Sydost.

Efter förhandlingar har Hyresgäst­föreningen och Högsby Bostads AB kommit överens om en hyreshöjning för bolagets drygt 300 lägenheter. Eftersom lägenheterna ser olika ut blir även hyreshöjningarna något olika.

Hyreshöjningarna för 2023

• För en lägenhet med varmhyra höjs hyran med 4,6 procent.
  • För en lägenhet med varmhyra där hushållselen ingår höjs hyran med 5,25 procent.
  • För en nybyggd lägenhet med presumtionshyra höjs hyran med 2,3 procent.

Alla nya hyror gäller från den 1 april 2023.

- Det har varit konstruktiva förhandlingar trots det svåra läget. Det känns ändå positivt att vi lyckats komma överens lokalt, säger Mikael Nelander.