Järnbäraren i Gnosjö väljer att stranda hyres­förhandlingarna med Hyresgäst­föreningen.

Järnbäraren strandar hyres­förhandlingarna

Fastighets AB Järnbäraren i Gnosjö väljer att stranda sina hyres­förhandlingar med Hyresgäst­föreningen. De skickar i stället ärendet vidare till Hyresmarknadskommittén. – Att Järnbäraren väljer att hänskjuta förhandlingen efter endast tre möten visar på en ovilja att förhandla, särskilt när vi inte har uttömt alla möjligheter till att komma överens. Jag upplever att det var bolaget och bolagsstyrelsens avsikt att gå denna väg, säger Josef Nuay, förhandlare Hyresgäst­föreningen region Sydost.

Fastighets AB Järnbäraren, det kommunala bostadsbolaget i Gnosjö, vill höja sina hyror med 8,2 procent från den 1 april och inledde därför en förhandling med Hyresgäst­föreningen.

- Jag har naturligtvis full förståelse för att det tuffa ekonomiska läget påverkar Järnbäraren. Vad man dock inte får glömma bort är att hyresgästerna påverkas minst lika mycket. Många hyresgäster har dessutom redan svårt att klara av sin vardagsekonomi och skulle definitivt inte klara av så höga hyreshöjningar som Järnbäraren vill ha. Hyresgästerna ska inte vara tvungna att skära ner på maten bara för att ha råd med ett tak över huvudet. Man kan tycka att Gnosjö kommun borde vara mer mån om sina invånare, särskilt när representanter från bolagsstyrelsen som är politiker i kommunen deltagit i hyres­förhandlingarna, säger Josef Nuay.

Josef Nuay berättar att man träffades för att förhandla tre gånger. Järnbäraren bestämde sig sedan för att stranda förhandlingarna och i stället gå vidare till Hyresmarknadskommittén (HMK). HMK medlar och beslutar i förhandlingsärenden mellan Hyresgäst­föreningen och kommunalt ägda bostadsbolag som Järnbäraren, när parterna inte kan komma överens själva.

Det är nu upp till HMK att fatta ett beslut om hur hyresförhandlingen ska gå vidare. I vissa fall skickas ett ärende tillbaka till parterna med en uppmaning om att försöka igen, eller med ett medlingsförslag och i andra fall fattar HMK ett beslut om hur hög hyreshöjningen blir.

- Vi hade så klart helst sett en lokal överenskommelse, men båda parterna måste vara villiga att förhandla för att det ska lyckas. Nu återstår det att avvakta HMK:s beslut. Jag hoppas att man tar hyresgästernas svåra situation med i beaktande, säger Josef Nuay.