Karlskronahems hyror höjs med 4,8 procent.

Nya hyror för Karlskronahems hyresgäster

Efter ett beslut i Hyresmarknadskommittén, HMK, är det nu klart att hyrorna för Karlskronahems hyresgäster. Majoriteten av lägenheterna kommer få en hyreshöjning med 4,8 procent från den 1 januari. - Vi hade allra helst sett en överenskommelse genom förhandlingarna, men vi kunde helt enkelt inte enas, därför fick HMK avgöra i stället, säger Anders Bringeback, ordförande Hyresgäst­föreningen Karlskrona.

Från den 1 januari 2023 höjs hyrorna för Karlskronahems drygt 3 700 lägenheter, hyreshöjningen blir:

• 4,8 procent för majoriteten av lägenheterna
  • 5 procent, ett fåtal lägenheter där hushållsel ingår i hyran
  • 2,85 procent för lägenheter med presumtionshyra

En hyreshöjning med 4,8 procent innebär för en exempellägenhet med ett rum och kök med en ursprunglig månadshyra på 4 400 kronor en hyreshöjning på 211 kronor per månad.

- Det skönt att äntligen kunna ge alla hyresgäster ett besked. Det har varit tuffa förhandlingar som resultat av det svåra ekonomiska omvärldsläget. Även om resultatet landade högre än vi hoppats på så är vi tacksamma att vi hamnade långt under var bolaget yrkat på från början, vilket annars hade inneburit en katastrof för hyresgästerna, säger Anders Bringeback, ordförande Hyresgäst­föreningen Karlskrona.

Från början yrkade bolaget 8,4 procent vilket Hyresgäst­föreningen inte kunde gå med på. Eftersom parterna inte kunde komma överens hamnade ärendet i Hyresmarknadskommittén, HMK. I HMK hamnar förhandlingsärenden mellan Hyresgäst­föreningen och kommunalt ägda bostadsbolag som Karlskronahem. Det är nu HMK som tagit beslutet om årets höjning.

För mer information, kontakta gärna:
Anders Bringeback, ordförande Hyresgäst­föreningen Karlskrona och styrelserepresentant i förhandlingsdelegationen för Karlskronahem.
Tel: 076-321 25 24
E-post: anders.bringeback@gmail.com