Nya hyror för Hultsfreds Bostäder
Mostphotos

Nya hyror för Hultsfreds Bostäder

Förhandlingen om årets hyreshöjning mellan Hyresgäst­föreningen och Hultsfreds Bostäder är klar. Efter en medling i Hyresmarknadskommittén (HMK) har parterna kommit överens. Höjningen för bolagets lägenheter blir 5 procent och den börjar att gälla från den 1 april 2023.

- Vi förstår att det är tufft för fastighetsägarna, eftersom många av deras kostnader har ökat. Men läget är även tufft för hyresgästerna, som redan har fått mindre kvar i plånboken efter bland annat höjda mat- och bensinpriser. Det måste finnas en balans, det går inte att bara hyresgästerna står för de ökade kostnaderna, säger Benny Andersson, förhandlare Hyresgäst­föreningen region Sydost.

I början av förhandlingen ville Hultsfreds Bostäder höja hyrorna med 7,4 procent. Hyresgäst­föreningen menade att det var för högt och att man inte kunde gå med på det.

Eftersom man stod för långt ifrån varandra i förhandlingen och inte lyckades komma överens gick ärendet vidare till Hyresmarknadskommittén (HMK). Till HMK går ärenden där Hyresgäst­föreningen och ett kommunalt ägt bostadsbolag, som Hultsfreds Bostäder, inte kan komma överens. HMK skickade tillbaka ärendet till parterna och uppmanade dem att försöka komma överens en gång till.

Efter ett andra försök har nu Hyresgäst­föreningen och Hultsfreds Bostäder kommit överens om en hyreshöjning på 5 procent. De nya hyrorna börjar gälla den 1 april 2023.

- Vi stod långt ifrån varandra i början men lyckades komma överens till slut ändå. En fördel med att vi kom överens lokalt är att vi då kunde undvika en retroaktiv höjning, säger Benny Andersson.