Byggebos hyror höjs med 5 procent från den 1 januari

Nya hyror för Byggebos hyresgäster

Efter ett beslut i Hyresmarknadskommittén, HMK, är det nu klart att hyrorna för de flesta av Byggebos hyresgäster kommer att höjas med 5 procent från den 1 januari. - Vi hade allra helst sett en överenskommelse genom förhandlingarna, men vi kunde helt enkelt inte enas, därför fick HMK avgöra i stället, säger Kaj Raving, förhandlare Hyresgäst­föreningen region Sydost.

Från den 1 januari 2023 höjs hyrorna för Byggebos drygt 2 000 lägenheter med 5 procent. Undantaget är de nybyggda lägenheter som har presumtionshyra, samt lägenheter med kallhyra, som i stället höjs med 2,5 procent. Det innebär att hyresgästerna får en retroaktiv höjning, som kommer att fördelas på hyrorna för april-juni.

- Det skönt att äntligen kunna ge alla hyresgäster ett besked, men det blir tyvärr en tuff smäll för många. Jag är medveten om att det ekonomiska läget är väldigt svårt för bolaget just nu, men det är svårt för många hyresgäster också, säger Kaj Raving.

Eftersom Hyresgäst­föreningen och Byggebo inte kunde komma överens hamnade ärendet i Hyresmarknadskommittén, HMK. I HMK hamnar förhandlingsärenden mellan Hyresgäst­föreningen och kommunalt ägda bostadsbolag som Byggebo. Det är nu HMK som tagit beslutet om årets höjning.

- HMK:s beslut innebär en retroaktiv höjning, vilket är olyckligt eftersom det kan vara svårt för många hyresgäster. Byggebo kommer att dela upp den betalningen på flera månadshyror, vilket förhoppningsvis hjälper lite i alla fall, säger Kaj Raving.