Emmaboda bostads AB höjer hyrorna med 4,5 procent.

Hyresförhandlingen med Emmaboda bostads AB är klar

Hyresgäst­föreningen och Emmaboda bostads AB (EBA) har kommit överens om hyreshöjningen för närmare 920 lägenheter i Emmaboda. Från och med 1 april 2023 blir hyreshöjningen 4,5 procent.

Efter förhandlingar är det nu klart att Hyresgäst­föreningen och EBA nått en överenskommelse om hyror för 2023. Det är cirka 920 lägenheter i Emmaboda som berörs av överenskommelsen.

Bolaget yrkade 6,6 procent när förhandlingen startade.

- Årets förhandlingsläge är unikt. Samhället befinner sig i en tid av hög inflation vilket resulterar i en drastisk kostnadsutveckling. Läget är redan tufft för hyresgästerna som redan fått mindre kvar i plånboken efter bland annat höjda mat- och bensinpriser, säger Mikael Nelander, förhandlare på Hyresgäst­föreningen region Sydost.

Från den 1 april 2023 blir det en hyreshöjning på 4,5 procent.

För mer information samt intervjuförfrågningar, kontakta:

Mikael Nelander, förhandlare på Hyresgäst­föreningen region Sydost
E-post: mikael.nelander@hyresgastforeningen.se