Uppvidingehus höjer hyrorna med i snitt 3,95 procent.

Nya hyror för AB Uppvidingehus

Hyresgäst­föreningen och Uppvidingehus har kommit överens om årets hyreshöjning. Från och med den 1 april höjs hyrorna för Uppvidingehus lägenheter med i genomsnitt 3,95 procent.

Hyres­förhandlingarna mellan Hyresgäst­föreningen och Uppvidingehus är nu klara. Bolagets cirka 840 lägenheter i Uppvidinge kommun får en genomsnittlig hyreshöjning på 3,95 procent.

- Vi har haft konstruktiva förhandlingar och det känns positivt att vi lyckades komma överens lokalt trots det svåra läget. Det brukar bli bäst resultat för hyresgästerna när vi gör lokala överenskommelser, säger Mikael Nelander, förhandlare Hyresgäst­föreningen region Sydost.

Från och med den 1 april 2023 höjs hyrorna med följande

• För en lägenhet med varmhyra höjs hyran med 3,99 procent.
  • För en lägenhet med kallhyra höjs hyran med 3,49 procent.

Från början yrkade Uppvidingehus på en hyreshöjning på 5,56 procent.

- Alla påverkas av det tuffa ekonomiska läget, det ser man även i förhandlingarna. Jag förstår så klart att bolagen drabbas, men jag måste se till hyresgästernas intressen och faktum är att de drabbas minst lika hårt. Många hyresgäster lever dessutom redan på små ekonomiska marginaler och påverkas väldigt mycket av en hög hyreshöjning, säger Mikael Nelander.