Så lyckas du med medlemsvärvningen

I medlemsvärvning är viktigt att lyssna in personen som du möter. Ge exempel på hur ett medlemskap i Hyresgäst­föreningen kan göra livet och boendet bättre för just den personen. Här har vi samlat några av våra starkaste argument för att bli ny medlem.

Argument för att bli medlem i Hyresgäst­föreningen

• Hyresgäst­föreningen påverkar politiken. Vi driver hyresgästernas frågor mot politiker både lokalt och nationellt. Vi stoppade marknadshyrorna och driver nu på för fler bostäder till rimliga hyror, stopp för renovräkning och rättvisa skatter mellan ägt och hyrt boende.
  • Du kan vara med och förhandla din hyra. Hyresgäst­föreningen förhandlar hyresnivåer i hela vårt land för att se till att de håller sig på en rimlig nivå. Vi hjälper dig att ta tillvara dina rättigheter som hyresgäst och ger dig också möjlighet att vara med och påverka.
  • Rådgivning och juridisk hjälp. Som medlem i Hyresgäst­föreningen har du tillgång till juridisk hjälp om du hamnar i konflikt med hyresvärden. Om det skulle behövas kan våra jurister företräda dig i domstol. Hos oss kan du få råd, stöd och service när det gäller allt från droppande kranar till oskäliga hyreshöjningar och uppsagda hyreskontrakt.
  • Påverka ditt bostadsområde. Som medlem har du lättare att påverka din boendemiljö. Vill du engagera dig, på egen hand eller tillsammans med dina grannar, kan vi stödja dig med både utbildning och kontakter. Som medlem har du också möjlighet att delta i förhandlingsarbetet.
  • Förmåner och rabatter. I vår medlems-app hittar du hundratals förmåner och rabatter som gör det enklare att sätta guldkant på din vardag.

Modellen för att hålla ett lyckat valsamtal går utmärkt att använda även när du ska värva en ny medlem.

Hur blir man medlem?
När en person tackat ja till ett medlemskap kan du med fördel hjälpa till att fylla i medlemsformuläret på en gång. Det finns flera olika vägar in till medlemskapet.

• Webbplatsen: På Hyresgäst­förenings webbplats kan du själv anmäla medlemskap.
  • Medlemsansökan: I foldern ”Bli medlem du också!” (som går att beställa i vår webbshop) finns en medlemsansökan som kan fyllas i och skickas in till vårt Medlemscenter för registrering.
  • Appen: det finns även en app du kan ladda ner där du kan registrera i nya medlemmar på ett enkelt sätt.
  • Medlemscenter: det går också att mejla in anmälan till Medlemscenter på medlemscenter@hyresgastforeningen.se eller ringa 0771 –443 443.