Lista över de bästa valaktiviteterna

Valrörelsen bedrivs genom att vi gör en rad olika aktiviteter. Oavsett om du väljer att anordna homeparty, göra en kampanj i sociala medier eller dela ut flygblad på busstationen bör aktiviteterna stödja de övergripande målen för våra valfrågor. Här har vi samlat våra bästa förslag på valaktiviteter.

Målgrupp och syfte för en valaktivitet kan variera, så länge vi strävar mot att uppfylla målen om att få genomslag för våra valfrågor, få fler hyresgäster att gå och rösta samt värva och engagera fler i Hyresgästföreningen. Nedan listar vi ett antal exempel på vanliga kampanjaktiviteter som du och din förening kan använda er av.

Aktiviteter på gården

Vår organisation och många hyresgästers engagemang utgår från det lokala bostadsområdet. Att ordna en grillning på gården är ett enkelt sätt att samla grannarna och bjuda in till samtal. Vem kan stå emot doften av nygrillat och att bli bjuden på en bit mat? Eller varför inte ordna en kubbturnering eller trubadurkväll?

Gör så här:

  1. Bestäm plats och tid.
  2. Sprid information. Kanske via lapp i porten, i brevlådorna eller en Facebook-grupp.
  3. Se till att ni har material om valet, något gott att bjuda på och utrustning.
  4. Genomför aktiviteten och snacka med alla som är där!

Stjärna i kanten:

  • Beachflagga och roll-ups.
  • Valrörelsespellista och högtalare.
  • Tipsrunda om bostadspolitik.

Kampanj på torget

För att få prata med många hyresgäster och väljare är nyckeln att vara på platser där många befinner sig och kan ha tid att prata. Att sätta upp ett bord eller tält på torget kan därför vara ett vinnande koncept. För att kampanjen ska bli lyckad är det bra att ha rätt material, något att bjuda på samt en inbjudande aktivitet som gör det enkelt att ta kontakt.

Gör så här:

1.     Välj ut en plats och tid när ni kan möta mycket folk.

2.     Skaffa polistillstånd om det behövs.

3.     Kom på en rolig aktivitet som underlättar att ta kontakt.

4.     Skaffa material, bord/tält och något att bjuda på.


Tips på aktiviteter:

  • Omröstning om ett bostadspolitiskt förslag.
  • Namninsamling.
  • Quiz om bostadsfrågor där vinnaren får en biobiljett.

Flygblad vid busstationen

Vid busstationer och resecentrum är det vanligt att många människor får stå en stund och vänta på sin resa. Det kan ofta vara ett lysande tillfälle att få till en pratstund, eftersom de kanske inte har något annat för sig just då. Att skicka med ett flygblad på resan kan också vara ett smart sätt att öka sannolikheten att de läser det.

Gör så här:

  1. Bestäm tid och plats.
  2. Se till att ni är några stycken som kan dela flygblad.
  3. Säkerställ att ni har tillräckligt med material.

Stjärna i kanten:

  • Skicka med en frukt eller dryck tillsammans med flygbladet.
  • Ta med en beachflagga.
  • Högtalare och musik.

Affischering

Syftet med affischering är att påminna hyresgäster och väljare om att det snart är val, uppmana dem att tänka på bostadsfrågan när de går och röstar samt bli medlemmar i Hyresgästföreningen. Det kan vara en bra idé att affischera i områden som ni snart ska besöka eller nyss har varit i för att väcka/hålla liv i de boendes tankar kring bostadspolitiken.

Vad du behöver:

  • Aktuella affischer.
  • Tejp.
  • Lista på platser där ni kan sätta upp affischer.

Tips! Att sätta upp affischer är extra bra i slutspurten inför valet. Då kan ingen missa att det är val och väljarna påminns om att tänka på bostadspolitiken.

Dörrknackning

Att knacka dörr är ett träffsäkert sätt att få till samtal på tu man hand med hyresgäster, och personliga samtal är nyckeln till att nå framgång i vårt valarbete. Genom att söka upp människor på det här sättet visar vi verkligen att vi bryr oss om dem och deras boende.

Gör så här:

  1. Samla ett gäng glada kampanjarbetare.
  2. Gå igenom samtalsstödet ovan.
  3. Dela upp områden där ni kan knacka dörr och se till att alla har material med sig.

Stjärna i kanten:

  • Förbered dörrknackningspåsar med karta, material och något gott till kampanjarbetarna.
  • Inled dörrknackningen med ett litet peppande tal om varför vi gör detta.
  • Tacka kampanjarbetarna genom att bjuda på glass när ni är klara.

Engagera fler och nya medlemmar

De medlemmar ni värvar under valrörelsen kan mycket väl vara sugna på att bidra på fler sätt än bara genom medlemskap. Gör det därför till en vana att bjuda in dem ni värvat till nästa aktivitet ni har inplanerad. Det visar att nya medlemmar verkligen är välkomna och viktiga för verksamheten. Ställ också frågan till dem ni möter som redan är medlemmar om de vill engagera sig ytterligare.

Så här kan vi välkomna och engagera fler:

  • Bjud in till träff för nya medlemmar. När ni ger er ut och kampanjar kan det vara bra att ha en träff för nya medlemmar inplanerad som ni kan bjuda in dem till direkt. På en sådan träff är det viktigaste att ta reda på vad som engagerar de nya medlemmarna, men det är också ett bra tillfälle att berätta mer om Hyresgästföreningen och vad vi har på gång. Kan genomföras fysiskt såväl som digitalt.
  • Välkomstbrev till nya medlemmar. Den som är ny i Hyresgästföreningen får ett nationellt välkomst-kit, men det kan också vara trevligt att få ett mejl från den lokala föreningen med information om vilka ni är och hur man kan engagera sig.
  • Bjud med en kompis. Om alla ni som är aktiva i föreningen idag bjuder med varsin vän, bekant eller familjemedlem som är eller borde vara medlem i Hyresgästföreningen kan ni snabbt fördubbla antalet aktiva. Kompisvärvning är den bästa värvningen!

Kampanj i sociala medier

De flesta av Sveriges invånare går att nå digitalt. Via sociala medier kan vi på nolltid nå ut till tusentals människor som annars inte skulle hitta till oss. Här kan vi skapa medvetenhet och tryck kring våra valfrågor, men också omvandla det till engagemang, medlemskap och valdeltagande.

Så här kan vi kampanja digitalt:

  • Dela din egen berättelse. Är du orolig för att bli renovräkt? Har du tackat nej till jobb på grund av bostadsbristen? Är du orolig för dina barns boendesituation? Skriv en statusuppdatering eller spela in ett klipp där du berättar om dina erfarenheter och dela i sociala medier. Länka gärna till Hyresgästföreningens kampanjsida på webben och använd hashtagen #bopol.
  • Följ, gilla och dela Hyresgästföreningens inlägg. Vi har konton på Facebook, Instagram och Twitter. Följ dessa och gilla, kommentera och dela det du tycker är bra och intressant. På så sätt kommer det att synas för fler av dina kontakter och så når vi fler.
  • Gör inlägg från er Facebook-sida. Om er förening har ett eget Facebook-konto kan ni använda den för att sprida ert budskap inför valet. Dela gärna inläggen i lokala Facebook-grupper så kommer de synas för fler.

Pst! Du vet väl om att Hyresgästföreningen har en Facebook-grupp om valet? Den heter Hyresgästernas val och är till för att förtroendevalda, aktiva medlemmar och volontärer ska kunna dela med sig av tips, pepp och goda exempel. Bjud in dina vänner att gå med!

Gör avtryck i kommentarsfälten

På både sociala medier och nyhetsmediers sidor finns det ofta kommentarsfält där allmänheten kan dela med sig av sina synpunkter. Genom att skriva vad du tycker och dela Hyresgästföreningens åsikter kan vi synliggöra våra frågor för både journalister, politiker och allmänhet. Obs! Tänk på att alltid hålla en saklig och vänlig ton och att inte spamma – oavsett om du skriver från ett organisationskonto eller som privatperson. En kommentar eller fråga räcker.

Gör så här:

  • Kommentera politikernas inlägg. Påminn våra politiker om bostadsfrågan med en kommentar till deras inlägg i sociala medier. Störst synlighet får du lokalt – och ännu större effekt om ni går samman några personer och hjälps åt att kommentera och stötta varande om det uppstår debatt. 
  • Kommentera nyhetsartiklar. Många journalister läser själva kommentarerna för att hämta uppslag på nya saker att skriva om. Ibland kan det därför vara smart att även kommentera artiklar som inte handlar om bostadspolitik. En artikel om ortens framtid kan till exempel få en kommentar om hur bostadsbrist hindrar orten från att växa.
  • @Tagga en person. På bland annat Twitter, Instagram och Facebook kan du tagga en person eller användare genom att använda deras användarnamn i ditt inlägg tillsammans med ett snabel-a. Har du en åsikt som du vill att en lokalpolitiker eller journalist ska se? Tagga!

Ordna bostadspolitiskt homeparty

Ett trevligt sätt att introducera dina vänner och bekanta för bostadspolitik och Hyresgästföreningen är att bjuda in dem till ett bostadspolitiskt homeparty. På så sätt kan ni under avslappnade former prata om valet, bostadsfrågor och hur dina vänner upplever sin boendesituation.

Gör så här:

  1. Bestäm ett datum och bjud in några av dina vänner och bekanta.
  2. Fixa någon slags fika att bjuda på.
  3. Se till att alla får presentera sig i början.
  4. Låt alla berätta om sin boendesituation och fråga hur det tycker att bostadsmarknaden borde se ut och fungera.
  5. Berätta om Hyresgästföreningen, varför vi engagerar oss i bostadspolitiken och vilka förslag vi driver.
  6. Bjud in att ställa frågor och diskutera.
  7. Fråga om de vill bli medlemmar och/eller engagera sig.
  8. Följ upp efteråt och bjud in till fler aktiviteter för de gäster som nappar.

Tips på vägen:

  • Bjud in någon annan från Hyresgästföreningen som ”hemlig gäst” som deltar en stund.
  • Hjälp den som vill bli medlem att direkt fylla i medlemsansökan på hemsidan.
  • Ett bostadspolitiskt homeparty går såklart också att genomföra digitalt om dina vänner bor långt bort.

Träffa politiker

För att få fler politiker att tycka som Hyresgästföreningens i bostadspolitiken och på så sätt få genomslag för våra prioriterade valfrågor är dialog och samtal med politiker en viktig metod. Genom att träffa de ledande politikerna i er kommun för enskilda samtal kan ni få tillfälle att på riktigt förklara hur hyresgästerna har det på orten och fråga hur politikerna ser på våra förslag. Prata gärna om både nationella och lokala valfrågor – även om kommunpolitiker bara har direkt makt över det lokala så har de ofta inflytande på den nationella partiledningen.  

Gör så här:

  • Förbered vilka frågor ni vill ta upp med politikerna ni möter.
  • Prioritera vilka politiker ni ska träffa – välj dem som har störst inflytande.
  • Bjud in till enskilda möten – politiker tenderar att vara mindre öppna om de också träffar företrädare från andra partier.
  • Disponera tiden väl så att ni hinner prata om allt ni vill.
  • Följ upp samtalet – om det kom upp frågor under samtalet som inte kunde besvaras där och då är det bra att följa upp det via mejl i efterhand.

Stjärna i kanten:

  • Hitta gemensamma nämnare med politikern du ska träffa för att underlätta dialog och samförstånd.
  • Ta med dig faktablad eller rapporter från Hyresgästföreningen som beskriver någon av sakfrågorna du vill ta upp.
  • Skicka ett mejl och tacka för ett givande möte dagen efter.

Skriv en insändare

Insändare är kortare än en debattartikel och skrivs under av en person – med namn eller anonymt – och är mer ”jag”-fokuserade och känslomässigt beskrivande än debattartiklar. Insändarsidorna är oftast bland de mest lästa sidorna i en tidning och når en bredare grupp än debattartiklar.

Tips när du skriver:

  1. Bestäm vilket budskap du vill förmedla och fokusera på det.
  2. Tänk ut en bra rubrik.
  3. Rikta gärna din insändare till någon ansvarig, till exempel en politiker.
  4. Kom med lösningar! Det tas oftast emot bättre än om man bara klagar.
  5. Tipsa andra om texten och sprid i sociala medier när den publicerats.

Tipsa media

Om vi kan få media att skriva eller göra radio-/TV-inslag om vårt valarbete ger det ofta en rejäl skjuts. Särskilt lokalmedia är ofta intresserade av vad vi tycker och gör om vi bara tar kontakt och uppmärksammar dem om vad som är på gång.

Vad kan vi tipsa om?

  • Lokala händelser. Kommer det bli dyra renoveringar i ett bostadsområde? Berätta det för lokaltidningen och att Hyresgästföreningen kräver att politikerna agerar.
  • Lokala exempel. Vet ni någon som påverkas av bostadsbrist, trångboddhet eller renovräkningar och som kan tänka sig att berätta om det? Personliga historier berör, och därför vill media ofta gärna skriva om dem.
  • Lokala aktiviteter. Har ni någon kampanjaktivitet inför valet inplanerad? Erbjud en journalist att följa med och skriva om vad ni gör och varför.

Vill ni ha stöd inför att ta kontakt med media? Hör av er till pressekreteraren på ert regionkontor så hjälper hen till!

Bostadspolitisk debatt

Att ordna panelsamtal är ett sätt att få politiker och andra nyckelpersoner att diskutera våra frågor och pressa dem på svar om vad de tänker göra för att förbättra bostadsmarknaden, samtidigt som vi väcker allmänhetens intresse. För att få ut Hyresgästföreningens frågor är det bra att få dit representanter från media.

Gör så här:

  1. Bestäm syfte och frågeställningar för debatten.
  2. Bestäm tid, plats och ordna eventuell ljudutrustning.
  3. Boka in paneldeltagare och utse en moderator som kan fördela ordet.
  4. Bjud in publik och press, till exempel med affischer, flyers och sociala medier.
  5. Sprid och dokumentera det som sägs under debatten.

Tips på vägen:

  • Se till att lokalen är tillgänglig oberoende av funktionsvariationer.
  • Tacka moderatorn och alla som deltog i panelen.

Förtidsröstning

För att få fler hyresgäster att gå och rösta kan vi ordna ett event för gemensam förtidsröstning. Gemensam förtidsröstning arrangeras för att personer som tycker att det verkar krångligt eller svårt att rösta ska få information om hur de kan gå tillväga för att nyttja sin demokratiska rättighet. Det är dock viktigt att vi aldrig talar om för någon vad de ska rösta på.  

Gör så här:

  1. Kolla upp när förtidsröstningen börjar i din kommun och när den lokala vallokalen är öppen.
  2. Sprid information om när och var ni samlas för gemensam förtidsröstning, samt att man behöver ha med sig legitimation och röstkort.
  3. När ni samlas – berätta hur det går till att rösta och visa var vallokalen ligger. Stanna dock utanför röstlokalen så att det inte uppfattas som att du försöker påverka själva röstandet.