En kvinna tar av sig sin röda tröja.

Hyresgäst­föreningens valhandbok 2022

Hyresgäst­föreningens valhandbok är till för dig som är aktiv i en förening eller på annat sätt vill vara med och driva bostadsfrågan inför valrörelsen 2022. Här finns både valfrågornas viktigaste argument liksom tips, inspiration och vägledning till själva kampanjarbetet.

Vi vill se en ny bostadspolitik

Under decennier har politiken backat från sitt ansvar för att säkerställa en god bostadsförsörjning. Resultatet är bostadsbrist, trångboddhet, renovräkningar, en allmännytta som säljs ut till riskkapitalbolag och nyproduktionshyror som ligger långt över vad många vanliga löntagare och pensionärer har råd med. Hyresgäst­föreningen vill se en ny bostadspolitik som vänder den här utvecklingen.

Påverka valet – och rätten till ett tryggt boende

Hyresgäst­föreningen vill påverka politiken, så att alla människor kan få ett eget, tryggt hem till en rimlig boendekostnad. Därför engagerar sig Hyresgäst­föreningen i valet och tar kampen för rätten till ett tryggt boende.

Viktigaste tipsen finns i valhandboken

I valhandboken kan du läsa mer om hur vi tillsammans kan driva bostadsfrågorna och påverka politiker och andra intressenter. Här finns allt från information och argument kring våra viktigaste valfrågor till tips kring kampanjer, aktiviteter och hur man bäst prioriterar i de många valfrågorna.

Valhandboken 2022:

Valfrågor och mål inför valrörelsen 2022

Därför behöver vi öka bostadsbyggandet

Därför är ombildning av hyresrätter en dålig idé

Därför ska vi stoppa utförsäljning av allmännyttan

Därför ska allmännyttans vinster stanna i bolagen

Så planerar du en lokal valrörelse

Så håller du ett lyckat valsamtal

Lista över de bästa valaktiviteterna

Valkampanjen fortsätter efter valdagen

Så lyckas du med medlemsvärvningen