äldre sitter vid vattnet
Adobe Stock

10. Hyresgaranti

Idag väljer många hyresvärdar bort bostadssökanden som har skulder eller obetalda hyror i sitt förflutna. För att öppna upp hyresmarknaden för alla hushåll behöver det offentliga gå in och ställa borgen för hushåll som själva har svårt att få ett förstahandskontrakt.

Ja till att öppna upp hyresmarknaden för alla

Idag finns det kommunal hyresgaranti. Det betyder att kommunen går i borgen för dig som hyresgäst under upp till sex månader. Den gör det möjligt för bostadssökande som har betalningsanmärkningar, osäker anställning eller skulder ändå kan få en bostad. Det tycker vi är bra.

Men den kommunala hyresgarantin är tyvärr ett ganska oanvänt verktyg idag. Det tror vi skulle förändras om den gjordes statlig. På så sätt finns garantin för dig om du behöver den, oavsett vilken kommun du bor i. Vi vill också att den statliga hyresgarantin ska kunna sökas i förväg och att upp till tolv månadshyror ska kunna ersättas. På så sätt kan vi öppna upp hyresmarknaden för alla.

Vi föreslår

• Att hyresgarantin görs statlig
  • Att den statliga hyresgarantin kan sökas i förväg
  • Att upp till tolv månadshyror ska kunna ersättas