Man_funderar_penna_bord

Så får du pengarna att räcka

Med hög inflation och stigande priser är det många som känner en oro för sin ekonomi. Det finns flera saker du kan göra för att minska dina utgifter och få mer pengar i plånboken. Här tipsar vi om flera sätt att spara pengar.

Boendekostnaden utgör en stor del av månadsutgifterna. Att öka sin kunskap om privatekonomin och se över utgifter kan minska stress och oro för den egna ekonomin.

Få mer pengar i plånboken med en budget

Att se över dina utgifter och göra en budget är steg ett. Gör en sammanställning och se om finns det utgifter du kan dra ner på. Småutgifter i vardagen kan handla om mer pengar än du tror.

Jämför avtal

Du kan spara pengar genom att se över och byta avtal på löpande tjänster, abonnemang och prenumerationer. Se över avtalen för exempelvis:

• telefonabonnemang
  • internet
  • streamingtjänster för film och tv
  • träningsabonnemang
  • tidningsprenumerationer
  • ljudbokstjänster och prenumerationer för poddar
  • matleverantörer
  • fackförbund

Jämför också kostnader för lån och krediter hos olika banker som kan göra dina utgifter lägre.

En kvinna lagar sin cykel i köket.

Se över transportkostnaderna

Stigande drivmedelspriser gör bilägandet ännu dyrare. Behöver du bilen kan det vara klokt att jämföra olika bilmodeller med varandra för att se om det finns pengar att spara. Har du möjligheten att låta bilen stå ibland? Gör en beräkning vad det kostar att åka kollektivt eller ännu bättre - cykla ibland.

Vad kostar försäkringarna?

Det finns många olika försäkringar och det kan skilja en del i innehållet. Jämför därför olika försäkringsbolag. Betalar du för försäkringar du egentligen inte behöver eller är du dubbelförsäkrad?

En man och kvinna håller om varandra och skrattar

Flytta ihop

Att dela på utgifter för boende, mat och andra levnadskostnader kan spara tusenlappar varje månad. Funderar du på att flytta ihop? Då kan det vara bra att skriva ett samboavtal.
Här kan du läsa mer om att bli sambo.

Hyr ut ett rum

Att hyra ut ett rum kan ge extra klirr i kassan. Här har vi samlat våra bästa tips på vad som är bra att tänka på när du ska hyra ut en del av din bostad.

Ekonomirådgivning hos kommunen

Räcker inte pengarna? Ibland hamnar man i situationer som gör att det blir svårt att klara ekonomin. Hos kommunen kan du kan få kostnadsfri rådgivning och budget- och skuldrådgivning.

Läs mer och hitta kontaktuppgifter till din kommun

En flicka håller ett par biobiljetter framför sina ögon

Spara pengar genom att använda dina medlemsförmåner

Som medlem kan du ta del av många rabatter och erbjudanden och spara pengar.

Här hittar du alla förmåner.

Få mer information
Som medlem i Hyresgäst­föreningen är du alltid välkommen att kontakta oss om du vill ha mer information.