Kvinna ser fundersam ut

Påverka din hyra!

Har du tröttnat på höga hyreshöjningar? Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du delta i förhandlingsarbetet och på så sätt vara med och påverka din hyra. Du får också mängder av rabatter och förmåner. Skrolla vidare så berättar vi mer.

Delta i hyres­förhandlingarna

Visste du att vi varje år förhandlar hyran för tre miljoner hyresgäster runtom i landet? Och att som medlem kan du delta i hyres­förhandlingarna tillsammans med våra förhandlare? Du är trots allt experten på ditt boende och din kunskap är superviktig för oss i arbetet för allas rätt till ett hem som man har råd att bo i.

Hur kan jag påverka hyran?

Jo, det första du behöver göra är att bli medlem i Hyresgäst­föreningen. För ju fler vi är desto större möjlighet har vi att påverka. Som medlem kan du också delta i en hyresförhandling. För att delta i hyresförhandlingen behöver du bli vald som ombud till en förhandlingsdelegation. Det blir du genom att ställa upp som kandidat på ett årsmöte i din lokala hyresgäst­förening. När du har blivit vald kan du vara med och förhandla hyran!

Bli medlem

Och du! Som medlem får du också en rad olika förmåner som gör livet både enklare och roligare. Du får rådgivning om ditt boende och juridiskt stöd av våra experter om du hamnar i en tvist med din hyresvärd. Du får också en BoKvar-försäkring utan kostnad i tre månader som hjälper dig att betala delar av din hyra om du blir arbetslös eller sjukskriven. Dessutom har vi mängder av olika rabatter som gör att du får pengar över till annat som är viktigt i livet. Det låter väl inte så dumt?