Så kan du påverka i framtidsprogrammet

Hon har örat mot marken. Gräsrotsstrategen Barbro Endorph: ”Finns inga gränser för vad Hyresgäst­föreningen kan göra”

Barbro Endorph
Framtidsprogrammet, Hyresgäst­föreningen
Engagerad. Barbro Endorph hemma i lägenheten i Trollhättan

Barbro Endorph är engagerad i den lokala Hyresgäst­föreningen i Trollhättan och har deltagit som gräsrotsstrateg tillsammans med Framtidsbyrån. Gräsrotsstrategerna är medlemmar och hyresgäster som regionerna rekommenderat utifrån sitt engagemang och de har fått komma med respons under hela arbetet.

Vad har det betytt för dig att få vara med i Hyresgäst­föreningens Framtidsarbete?

– Det har betytt så mycket! Vi har skrivit en motion till och med. Vi tycker inte att vi är gäster i vårt eget hem, utan att organisationen ska kallas Hyresrättsföreningen. Bara det känns ju stort, att vi gör något! Jag är också nominerad att sitta i regionsstyrelsen, säger Barbro Endorph.

Hur vill du att Hyresgäst­föreningen förändras?

– Min dröm är att Hyresgäst­föreningen ska starta "bo-skolor", som t ex kan besöka gymnasieskolor ute i landet och svara på "Hur går det till att få en lägenhet, vad är det för rättihgeter och skyldigheter man har"? Jag önskar också att man starat en "bo-skola" i ett hus här utanför Vänersborg.

Har din känsla för Hyresgäst­föreningen förändrats sedan du fått vara med och påverka?

– Om! Planen om Hyresgästinflytande är min bibel, den ligger under min huvudkudde. Vi är innehavare, inte gäster, vi vill påverka och vara med!

Är Hyresgäst­föreningen på spår?

– Absolut, det är helt fantastiskt, den vidgar sig, arbetar med integrering. I de hus som byggs ska det finnas olika slags lägenheter och så vidare. Det finns inga gränser vad Hyresgäst­föreningen kan göra, det är fantastiskt att vi tar in, att vi bryr oss.