man pratar i telefon

Brister i boendet vanligaste frågan 2022

Under förra året tog Hyresgäst­föreningens rådgivning emot över 103 000 samtal och mail från medlemmar. Och vi får bra betyg! Vanligaste frågan handlar om brister i boendet. Nedan har vi listat de sju vanligaste frågorna och svaren.

7 vanligaste frågorna 2022

1. Brister i boendet

Vad händer om något går sönder i lägenheten, huset eller gemensamma utrymmen?

2. Hyra och hyres­förhandlingar

Vad händer om förhandlingarna strandar? Är min hyra verkligen rimlig?

3. Ersättningskrav från hyresvärden

Något går sönder i lägenheten men vem betalar? Och är summan i kravet riktigt?

4. Hyresavtal och hyresvillkor

Vad ska ingå i ett hyresavtal och vad gör jag om hyresvärden vill ändra på villkoren?

5. Störande grannar

Hur mycket ljud ska jag behöva tåla från mina grannar? Får jag ha fest hemma?

6. Uppsägning av hyresavtal

Vad behöver jag tänka på när jag vill säga upp mitt avtal och hur lång uppsägningstid har jag?

7. Renoveringar och stambyten

Hur och när får och måste hyresvärden renovera? Vilka rättigheter och inflytande har jag vid upprustning av lägenheten?

Har du frågor om ditt boende? Som medlem har du rätt att få stöd och råd. Kontakta oss eller sök svaren på vår hemsida.

Medlemmarna ger oss höga betyg

Vår kundundersökning visar att rådgivningen får höga betyg. Det gläder oss eftersom det visar att vi gör nytta för medlemmarna! Betygen sätts på en 5-gradig skala:

• Engagemang: 4,65
  • Kunskap: 4,61
  • Enkelhet: 4,31

*Undersökningen baseras på intervjuder med slumpvis utvalda medlemmar som kontaktat oss. Siffrorna anger medelvärdet.

Kontakta Servicecenter

Servicecenter tar emot samtal från hela landet och är första vägen in oavsett om du är i behov av handläggning, har frågor om medlemskapet eller vill ha rådgivning. Du når oss på telefon 0771 443 443 och våra öppettider är måndag-torsdag 08:30-16:30 samt fredag 08:00-16:00.

man jobbar vid dator bland växter

Som medlem får du stöd och råd

Har du frågor om ditt boende? Som medlem har du rätt att få stöd och råd. Bli medlem idag! För 85 kr i månaden får du:

• Hjälp att förhandla hyran
  • Rådgivning om ditt boende
  • Möjlighet att engagera dig lokalt
  • Ökat inflytande över din boendemiljö
  • Hyresjuridisk hjälp
  • Medlemsförmåner och rabatter