Höjs hyran automatiskt efter ett stambyte?

Stambyten kostar mycket pengar, ofta sjusiffrigt och uppåt. Om din hyresvärd betalar sådana summor undrar du kanske om det kommer att återspeglas i hyreshöjningar. Här förklarar vi hur det hänger ihop – när hyran får och inte får höjas i samband med ett stambyte.

Stambyte räknas som underhåll

Bara ett stambyte höjer inte hyran eftersom det räknas som underhåll. Men det är ett omfattande ingrepp i lägenheten, vilket gör att många hyresvärdar passar på att i samband med stambytet renoverar kök och badrum. För att få göra det måste hyresvärden ha hyresgästernas eller hyresnämndens godkännande.

Hyreshöjning efter stambyte

Vid en renovering av kök eller badrum höjs standarden i lägenheten och det är därför inte ovanligt med en hyreshöjning efter stambyte.

Hur mycket höjs hyran efter stambyte

Men hyr mycket höjs hyran efter stambyte undrar då många. Den nya hyran beror på hur mycket bättre standarden har blivit i lägenheten. Om Hyresgäst­föreningen har en så kallad förhandlingsordning med hyresvärden sker en förhandling om en eventuell ny hyra.

Få mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.

Blockerat innehåll.