Ett barn spelar på en ukulele och ett barn håller för öronen

Brister i lägenheten - Vad gör jag?

Som hyresgäst har du rätt att hyra en lägenhet som är i gott skick. Men vad är det egentligen som gäller om det uppstår skador eller brister i en hyreslägenhet? Här hittar du information om vad du ska göra om olyckan är framme.

Vad räknas som en brist?

Brister är saker som försämrar ett boende. Det kan exempelvis vara mögel, fukt, att det är för varmt eller kallt i lägenheten, att det saknas varmvatten, köksluckor som har gått sönder, trasiga vitvaror eller grannar som stör.

Vad gör jag om något går sönder i lägenheten?

Som hyresgäst kan det vara svårt att veta vilket ansvar en har om någonting går sönder eller inte fungerar som det ska i lägenheten. En grundregel är att du alltid ska kontakta din hyresvärd om du upptäcker brister eller skador då det är hyresvärdens ansvar att åtgärda problemet. Om din hyresvärd inte går med på att åtgärda bristen kan du kontakta Hyresgäst­föreningen för hjälp och rådgivning.

Uppstår det brister som påverkar inomhusmiljön (exempelvis mögel, ventilationsproblem, fukt och buller) kan du kontakta kommunens miljökontor om din hyresvärd inte agerar efter felanmälan. Miljökontoret är tillsynsmyndighet i frågor som rör inomhusmiljö. De kan hjälpa dig att sätta press på hyresvärden. Här kan du läsa mer om hyresvärdens ansvar.

Blockerat innehåll.

Vad säger hyreslagen om brister?

Hur slipper jag betala för slitage och brister?

• Felanmäl alla skador som uppstår.
  • Fotografera och filma de brister som finns när du flyttar in i en hyreslägenhet. Då har du koll på vilka skador som fanns sedan innan och vilka skador som uppstod under tiden som du hyrde lägenheten.
  • Glöm inte att skaffa en hemförsäkring! Det finns en risk att det uppstår skador som din hyresvärd inte ansvarar för att ta hand om men som eventuellt kan täckas av din hemförsäkring.
  • Kom ihåg att läsa på om dina rättigheter som hyresgäst.
  • Bli medlem i Hyresgäst­föreningen, innan bristen uppstår, så kan du få du hjälp av våra experter.

Vad är nomalt slitage i lägenheten?

Att det uppstår slitage i lägenheter är inte konstigt. Slitage är oundvikligt och ibland händer det olyckor som är bortom vår kontroll. Slitage brukar delas in i kategorierna normalt slitage och onormalt slitage. Till normalt slitage hör exempelvis borrhål och mindre repor i golvet- det är ingenting som hyresgäster behöver betala för. Onormalt slitage är i sin tur större skador som hyresgästen själv har orsakat. Det kan exempelvis handla om ett trasigt handfat eller märken i golv från krukor eller möbler. Denna typ av skador brukar hyresgästen vara tvungen att betala för, men hyresvärden måste bevisa att det är du som har orsakat skadan. En hyresvärd har rätt att ställa krav mot dig i upp till två år efter att du har flyttat ut ur bostaden.

Har hyresvärden underhållsplikt?

Ja, det är hyresvärdens uppgift att se till hyresrätten med jämna mellanrum underhålls. Saker hyresvärden ansvarar för att underhålla är: tapetsering, målning av väggar, tak och snickerier, slipa eller lägga nytt golv samt byte av vitvaror. Om din hyresvärd vägrar att åtgärda bristerna kan du som medlem kontakta Hyresgäst­föreningen för hjälp.

Kan jag få sänkt hyra om lägenheten har brister?

Ja du kan få tillfälligt sänkt om din bostad har brister som gör att du inte kan använda bostaden fullt ut, förutsatt att du inte själv orsakat bristen. Denna typ av hyressänkning, eller hyresreduktion som det formellt kallas, gäller i regel mellan dagen som bristen anmälts fram tills dess att bristen är åtgärdad. Att möjligheten till nedsatt hyra finns beror på att det ska vara ett jämställt och ömsesidigt utbyte mellan hyresvärd och hyresgäst. Det innebär att om hyresvärden inte kan erbjuda en lägenhet som är i gott skick – då ska hyresgästen inte heller behöva betala full hyra. Läs mer om hyresreduktion vid brister

Viktigt - Betala alltid hyran

Även om du har en brist ska du aldrig hålla inne hyran eller göra egna avdrag på hyran – det kan leda till att du blir av med din bostad. Anser du att du har rätt till en hyresnedsättning ska du istället skriftligt begära det från hyresvärden. Här kan du läsa mer om hyresnedsättning

Mer information

Du är alltid välkommen att kontakta Hyresgäst­föreningen om du har frågor och vill ha rådgivning. Vi hjälper dig gärna!