En person skriver under ett dokument
Cytonn photography/Unsplash

Skriftligt hyresavtal - Hyreskontrakt

När du ska hyra en lägenhet är det några saker som är viktiga att tänka på. Exempelvis bör du begära ett skriftligt hyresavtal. Här kan du läsa om varför det är så viktigt.

Hyresavtal lägenhet

När du ska hyra en lägenhet är det några saker som är viktiga att tänka på. Bland det viktigaste är att du noggrant går genom ditt hyresavtal för lägenheten du ska flytta in i.

Du har rätt till ett skriftligt hyreskontrakt

Visserligen gäller även ett muntligt avtal, men begär alltid att få det skriftligt - annars står ord mot ord om du och din hyresvärd skulle bli oeniga om vad ni kommit överens om. Om värden nekar dig, kontakta Hyresgäst­föreningen så hjälper vi till.

Läs noga igenom hyreskontraktet innan du undertecknar det. Se till att kontraktet överensstämmer med vad du och din hyresvärd kommit överens om. Om det är något du undrar över, kontakta Hyresgäst­föreningen.

I hyreskontraktet bör följande uppgifter finnas med:

• hyresvärd
  • hyresgäst/hyresgäster
  • lägenhetens adress
  • lägenhetens typ (antal rum, area, m.m.)
  • hyrestid och uppsägningstid
  • hyresbelopp
  • vad som ingår i hyran, till exempel uppvärmning
  • vilka utrymmen har du tillgång till utöver lägenheten (ex. vind och källare)
  • har den tidigare hyresgästen gjort eventuella tillval av extrautrustning eller liknande som du blir bunden till
  • allmänna villkor och särskilda bestämmelser (brukar vanligtvis stå på kontraktets baksida). Ibland förekommer det bestämmelser som faktiskt inte gäller, till exempel att man inte får ha inneboende utan hyresvärdens tillstånd

Hyreskontrakt mall

När du ska skriva på ett hyreskontrakt kan det vara en bra idé att utgå från en färdig mall. Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du enkelt ladda ner våra färdiga mallar för hyreskontrakt.

Hyreslagen till din fördel

De flesta av hyreslagens bestämmelser är tvingande till hyresgästens, din, fördel. Det innebär att om ditt hyreskontrakt innehåller ett villkor som är sämre för dig som hyresgäst än hyreslagens bestämmelser, så gäller hyreslagen över det som avtalet säger.

Få mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.