Bilden visar en man som lutar huvudet i händerna
Christopher Lemercier/Unsplash

Grannen stör och värden gör inget. Vad ska jag göra?

Du har självklart rätt till lugn och ro i din bostad – oavsett om det är dag eller natt. Vad gör du om du har en granne som ofta för oväsen, exempelvis genom att spela musik, och hyresvärden vägrar att göra något åt saken? Här kan du läsa om dina rättigheter och hur vi kan hjälpa dig att lösa problemet.

Om du bor i ett flerfamiljshus måste du acceptera ljud och andra störningar som hör till ett normalt liv, men ständigt pågående och allvarliga störningar ska du inte behöva tåla. Och det gäller i synnerhet under nattetid.

Om du blir störd av dina grannar kan du:

• Prata med grannarna. De kanske inte ens är medvetna om att de stör dig.
  • Ta upp frågan med värden.
  • Om det inte hjälper kan du göra en ansökan till hyresnämnden. Men diskutera med Hyresgästföreningen först! Vi kan hjälpa dig att göra en bedömning om störningarna är så allvarliga att du har möjlighet till framgång.

Hyresnämnden kan besluta att värden ska göra något åt störningarna. Det gäller dock bara om störningarna är så allvarliga att de klassas som en störning i lagens mening. I alla sådana här fall är det viktigt att kunna bevisa hur allvarliga störningarna är. Ett tips är att anteckna varje gång du har blivit störd så att det finns en klar bild över störningarnas omfattning. Skriv upp datum, veckodag, klockslag och hur länge störningen pågår.

Som medlem i Hyresgästföreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.