Skålar och muggar på en hylla
Brooke Lark

När har jag rätt till hyresnedsättning?

Hyresgästföreningen får många frågor från hyresgäster som undrar om de har rätt att få hyran nedsatt på grund av någon brist i lägenheten. Här har vi samlat några exempel på sådana frågor och svar.

Ska jag betala samma hyra för en evakueringslägenhet som för min vanliga lägenhet?

Nej du ska inte betala samma hyra. Om du har fått en evakueringslägenhet är utgångspunkten att du ska betala den lägre av hyrorna. Är din vanliga hyra billigare är det alltså den du ska betala, och om evakueringsbostaden är billigare så betalar du den hyran. Ta gärna kontakt med oss om det uppkommer frågor kring vilken hyra du ska betala.

Ska jag betala lägre hyra när värden inte har rättat till ett fel efter den förra hyresgästen?

Vissa brister i lägenheten ger dig rätt att få avdrag på hyran, till exempel en dålig lukt eller om något är skadat och det påverkar hur du kan nyttja bostaden.

Det är viktigt att du aldrig låter bli att betala en del av eller hela hyran, utan att komma överens med din hyresvärd om detta först. Om värden inte går med på att ta en lägre hyra kan du få råd av oss på Hyresgästföreningen.

När badrummet renoverades höjdes hyran. Borde inte hyran sänkas när jag betalat av för kaklet?

När lägenheten får en högre standard, till exempel genom nytt kakel, påverkas lägenhetens bruksvärde permanent och hyran blir högre. Höjningen kommer därför att ligga kvar som en del av hyran.

Min lägenhet saknar badkar. Påverkar det så att hyran blir lägre?

Hyran påverkas inte av att lägenheten inte har badkar, så länge det finns en fungerande dusch. Dusch och badkar värderas lika.

Lägenheten får inte in särskilt mycket sol. Borde inte det ge mig lägre hyra?

Dåligt ljusinsläpp bör man redan ha tagit hänsyn till när lägenhetens hyra bestämdes.

Du kan fråga Hyresgästföreningen i ditt område om vi har förhandlat om hyran och om man i så fall tagit hänsyn till ljusförhållandena.

Har jag rätt till lägre hyra nu när vi måste gå ner på gården och sortera sopor?

Skillnaden mellan lägenheter med sopnedkast och lägenheter utan sopnedkast anses inte så stor att det ger något egentligt utslag på hyran.

Den moderna källsorteringen innebär mer jobb för hyresgästerna, speciellt för dig som bor i hus där man stängt sopnedkastet i trapphuset. Men en förändring av det här slaget får däremot inte så stor effekt på hyran.

Se gärna filmen nedan kring ämnet om hyresnedsättning.

Som medlem i Hyresgästföreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.