man pratar i telefon

Jag har missat att betala hyran i tid. Kan jag bli uppsagd?

Vem som helst kan glömma att betala en räkning. I de flesta fall får man då en påminnelse och kanske en förseningsavgift. Men hur är det med hyran? Riskerar du att bli av med din lägenhet om du betalar den för sent?

Du kan bli uppsagd

Ja, om du är försenad med att betala hyran mer än en vecka efter förfallodagen kan värden säga upp dig utan uppsägningstid. Man säger då att din hyresrätt är förverkad.

Hyresvärden måste meddela om återvinning innan uppsägningen

Om värden säger upp ditt hyresavtal ska du först få ett meddelande där det står att du kan få tillbaka hyresrätten om du betalar hyran inom tre veckor från den dag du fick meddelandet.

Betala hyran inom tre veckor

Om du inte betalar hyran inom de tre veckorna är det stor risk att du förlorar rätten att bo kvar. Dessa fall bedömer tingsrätten mycket strängt. De tre veckorna börjar inte räknas förrän värden skickat ett meddelande till socialkontoret om att du kommer bli uppsagd.

Om du har glömt att betala hyran upprepade gånger

Betalar du hyran några dagar försent vid flertalet tillfällen kan hyresvärden säga upp dig och du kan bli tvungen att flytta.

Få mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.

Blockerat innehåll.