Bild på husfasad
Jon Flobrant/Unsplash

Vad är bruksvärdeshyra?

Är du orolig för att du betalar för mycket i hyra för din lägenhet? Hur bestäms egentligen hyrans nivå? Idag förhandlas hyror för hyresrätter efter bruksvärdet. Här förklarar vi vad bruksvärdeshyra innebär.

Vad innebär bruksvärde?

Bruksvärdet är det praktiska värdet lägenheten har ur hyresgästens synvinkel. Det är beroende på hur hyresgäster i allmänhet värderar lägenheters egenskaper som bruksvärdet skapas. Ett exempel kan vara att en lättmöblerad lägenhet med en optimal planlösning har ett högre bruksvärde än en lika stor lägenhet i samma hus, fast med sämre planlösning.

Läs mer om vad som ingår i din lägenhetshyra här.

Vilka faktorer påverkar bruksvärdeshyran?

När man beräknar en hyresrätts bruksvärde tar man hänsyn till flera faktorer. Dels förmåner som finns i lägenheten, dels saker som är direkt kopplade till lägenheten såsom hiss, tvättstuga, sopnedkast, garage eller särskilda förvaringsutrymmen. Exempel på andra saker som påverkar bruksvärdet är lägenhetens storlek, planlösningen, ljudisolering och var i huset lägenheten är placerad. Däremot påverkas inte bruksvärdet av skilda värderingar eller behov som hyresgästen har. Finns det tillgång till fina lekplatser betyder inte det att bruksvärdet är högre för en barnfamilj än för ett par i pensionsåldern.

Påverkar fastighetsägarens kostnader bruksvärdeshyran?

Nej. Bruksvärdet bestäms av hyresnämnden utan hänsyn till kostnader för drift, produktion och förvaltning. En hyresvärd kan därför inte ta ut högre hyra på grund av högre kostnader för standardhöjande ingrepp.

Om bruksvärdet inte stämmer

Om din hyra är framförhandlad tillsammans med Hyresgäst­föreningen kan du utgå ifrån att hyran stämmer utifrån gällande lagstiftning och bruksvärdessystem. Är Hyresgäst­föreningen inte med och förhandlar kan det finnas anledning att se över hyresnivån. Det är också relativt vanligt att hyresvärdar begär en så kallas bruksvärdering om de anser att några av deras bostäder ligger för lågt i hyra, man ser då över faktorer som påverkar bruksvärdet och förhandlar fram en ny hyra.

Få mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.