Bestämd kvinna står med händerna i kors. I bakgrunden sitter två män och skriver
Gabriel Liljeval

Hyres­förhandlingar för 2024 - region Norrland

Även om hyres­förhandlingar fortfarande pågår i de fyra nordligaste länen, kan vi nu bekräfta att hälften av alla kommunala bostadsbolag har kommit överens om hur mycket de får höja hyrorna för sina hyresgäster.

Årets hyres­förhandlingar har hittills resulterat i stora hyreshöjningar för regionens hyresgäster. Trots Hyresgäst­föreningens ihärdiga försök att pressa ned de kommunala bostadsbolagens ursprungliga krav på hyreshöjningar mellan 8 och 12,35 procent, ligger de slutliga uppgörelserna nu på mellan 2,69 och 5,6 procent.

Det är viktigt att notera att även om vi har lyckats pressa ned fastighetsägarnas höga krav, är vi väl medvetna om att årets hyreshöjningar kommer att ha en direkt inverkan på hyresgästerna och våra medlemmars vardag. Vi har gjort allt vi kan men kommer fortsätta kämpa för att hyresgäster ska ha bra bostäder till rimliga kostnader.

Hyres­förhandlingarna fortsätter nu mellan Hyresgäst­föreningen och andra fastighetsägare i regionen. På den här sidan kan du följa hur det går i förhandlingarna där du bor.

Tillsammans är vi starka

Ett av Hyresgäst­föreningen främsta uppdrag, är att förhandla hyran för Sveriges hyresgäster. Vill du också vara med och påverka din och andras hyra? Du är välkommen att bli medlem.

Vill du veta hur det går med hyres­förhandlingarna där du bor?

Här kan du se läget i olika län och kommuner.

Norrbotten

Västerbotten

Västernorrland

Jämtland

Saknar du din hyresvärd på listan?

Det finns hyresvärdar som inte förhandlar med Hyresgäst­föreningen. Då måste värden fråga varje hyresgäst om de vill höja hyran. Om du är medlem hos oss kan du få hjälp om din hyresvärd vill göra så. Vi kan kolla om kravet är rättvist. Om inte kan vi förhandla din hyra med hyresvärden.

Hyres­förhandlingar 2023

Nu kanske du tänker, höjdes inte hyrorna precis? Ja, det stämmer! Vi förhandlar hyran varje år, och 2023 var ett minst sagt speciellt år där fastighetsägarna ville höja hyran rekordmycket, men vi stretade mot.

Hyrorna höjdes mellan 1,65 och 4,4 procent i Norrland. Det är lägre än de ursprungliga kraven som låg mellan 2,8 och 25 procent. Vissa fastighetsägare fick höja mer än andra på grund av lokala faktorer.

Sammanfattat var 2023 års hyres­förhandlingar en svår balansgång mellan fastighetsägarnas och hyresgästernas intressen. Hyrorna höjdes mer än tidigare år, men inte så mycket som fastighetsägarna hade velat eller hyresgästerna hade fruktat.

Din hyresförhandlare i Norrland

Hyresgäst­föreningen region Norrland förhandlar hyror för över 134 000 lägenheter med förhandlingsordning på följande ort,
Arjeplog, Arvidsjaur, Berg, Bjurholm, Boden, Bräcke, Dorotea, Gällivare, Haparanda, Härjedalen, Härnösand, Jokkmokk, Kalix, Kiruna, Kramfors, Krokom, Luleå, Lycksele, Malå, Nordmaling, Norsjö, Pajala, Piteå, Ragunda, Robertsfors, Skellefteå, Sollefteå, Sorsele, Storuman, Strömsund, Sundvall, Timrå, Umeå, Vilhelmina, Vindeln, Vännäs, Ånge, Åre, Åsele, Älvsbyn, Örnsköldsvik, Östersund, Överkalix, Övertorneå.