Förhandling Hyresgäst­föreningen region Sydost
Mostphotos

Hyres­förhandlingar för 2024 - Västernorrland

Vårt förhandlingsarbete är det viktigaste skyddet mot orimliga hyreshöjningar. På denna sida, kan du följa hur hyres­förhandlingarna 2024 går i Västernorrlands alla kommuner, både bland allmännyttorna och privata fastighetsägare. Genom att klicka på ortsnamnet kommer du direkt till all information i den kommunen.

Västernorrland

Härnösand
Kramfors
Sollefteå
Sundvall
Timrå
Ånge
Örnsköldsvik

Startsida förhandling

Förhandlingsinformation kommunvis

Härnösand

Härnösandshus AB: Hyrorna klara för 2024. Hyresförhandlingen mellan Hyresgäst­föreningen och det kommunala bostadsbolaget Härnösandshus AB är nu klara. Bolaget höjer hyrorna med 5,10 procent från och med den 1 april. Inför årets förhandling ville bolaget ha en hyreshöjning på 7,7 procent.

Fastighetsägarna MittNord Hörnösand: Hyrorna klara för 2024. Hyresförhandlingen är klar. Din fastighetsägare höjer hyrorna från och med den 1 april 2024 med 5,4 procent. Inför årets förhandling ville din hyresvärd få igenom en hyreshöjning på 12 procent från och med den 1 april 2024. (Fastighetsägarna MittNord är ombud för flera privata fastighetsägare i Västernorrland.)

Kramfors

Krambo AB: Din hyresvärd har inlett hyres­förhandlingarna med oss om hyresnivån för 2024 och har sagt att de vill ha en hyreshöjning på 9,6 procent från och med den 1 april 2024.

Fastighetsägarna MittNord Kramfors: Hyrorna klara för 2024. Hyresförhandlingen är klar. Din fastighetsägare höjer hyrorna från och med den 1 april 2024 med 5,4 procent. Inför årets förhandling ville din hyresvärd få igenom en hyreshöjning på 12 procent från och med den 1 april 2024. (Fastighetsägarna MittNord är ombud för flera privata fastighetsägare i Västernorrland.)

Sollefteå

Solatum Hus och Hem AB: Hyrorna klara för 2024. Hyresförhandlingen mellan Hyresgäst­föreningen och det kommunala bostadsbolaget Solatum Hus och Hem AB är nu klara. Bolaget höjer hyrona för sina hyresgäster med 5,2 procent från och med den 1 april 2024. Inför förhandlingen ville bolaget ha en hyreshöjning på 7,78 procent från och med den 1 april 2024.

Fastighetsägarna MittNord Sollefteå: Hyrorna klara för 2024. Hyresförhandlingen är klar. Din fastighetsägare höjer hyrorna från och med den 1 april 2024 med 5,4 procent. Inför årets förhandling ville din hyresvärd få igenom en hyreshöjning på 12 procent från och med den 1 april 2024. (Fastighetsägarna MittNord är ombud för flera privata fastighetsägare i Västernorrland.)

Sundvall

Mitthem AB: Klart med nya hyror för 2024. Hyres­förhandlingarna mellan det kommunala bostadsbolaget Mitthem och Hyresgäst­föreningen är nu klara. Mitthem AB höjer hyrorna för sina hyresgäster med 5,3 procent från och med den 1 april. Inför förhandling krävde Mitthem att få höja hyrorna med 9,54 procent från den 1 april.

Din bostad i Sundsvall: Klart med nya hyror för 2024. Hyresförhandlingen mellan Hyresgäst­föreningen och Din bostad i Sundsvall är nu klara. Fastighetsägaren får höja hyrorna maximalt med 4,99 procent från och med den 1 januari 2024. Retroaktiv hyra kommer att fördelas jämnt över nästa aviseringsperiod. Inför förhandlingen ville Din bostad i Sundsvall höja hyran med 10 procent.

Fastighetsägarna MittNord Sundsvall: Hyrorna klara för 2024. Hyresförhandlingen är klar. Din fastighetsägare höjer hyrorna från och med den 1 april 2024 med 5,4 procent. Inför årets förhandling ville din hyresvärd få igenom en hyreshöjning på 12 procent från och med den 1 april 2024. (Fastighetsägarna MittNord är ombud för flera privata fastighetsägare i Västernorrland.)

Gunno Zetterkvist Sundsvall: Din hyresvärd har inlett hyres­förhandlingarna med oss om hyresnivån för 2024 och har sagt att de vill ha en hyreshöjning på 12 procent från och med den 1 april 2024.

Neobo Sundsvall: Din hyresvärd har inlett hyres­förhandlingarna med oss om hyresnivån för 2024 och har sagt att de vill ha en hyreshöjning på 12 procent från och med den 1 april 2024.

Timrå

Timråbo AB: Hyrorna klara för 2024. Hyresförhandlingen mellan Hyresgäst­föreningen och det kommunala bostadsbolaget Timråbo AB är nu klara. Bolaget höjer hyrona generellt med 5,38 procent för det äldre beståndet och med 2,69 procent för lägenheter med presumtionshyror från och med den 1 april. Inför årets hyresförhandling ville de ha en hyreshöjning på 10,51 procent från och med den 1 april 2024.

Fastighetsägarna MittNord Timrå: Hyrorna klara för 2024. Hyresförhandlingen är klar. Din fastighetsägare höjer hyrorna från och med den 1 april 2024 med 5,4 procent. Inför årets förhandling ville din hyresvärd få igenom en hyreshöjning på 12 procent från och med den 1 april 2024. (Fastighetsägarna MittNord är ombud för flera privata fastighetsägare i Västernorrland.)

Neobo Timrå: Din hyresvärd har inlett hyres­förhandlingarna med oss om hyresnivån för 2024 och har sagt att de vill ha en hyreshöjning på 12 procent från och med den 1 april 2024.

Ånge

Ånge Fastighets och Industri AB: Klart med nya hyror för 2024. Hyresförhandlingen mellan Hyresgäst­föreningen och Ånge Fastighets och industri är nu  klara. Fastighetsägaren får höja hyrorna från och med den 1 april 2024 enligt följande: 5,3 procent för lägenheter inklusive värme, 4,4 procent för lägenheter med kallhyra och 5,6 procent för lägenheter där både värme och hushållsel ingår. Inför förhandlingen ville din fastighetsägare höja hyrorna med 9,6 procent från och med den 1 april 2024.

Örnsköldsvik

Övikshem AB: Hyrorna klara för 2024. Hyres­förhandlingarna med allmännyttiga Övikshem är nu klara. Efter beslut av Hyresmarknadskommittén höjs hyrorna med 5,40 procent från och med den 1 februari vilket innebär att det kommer att bli retroaktiva höjningar. Inför förhandlingen ville din hyresvärd ha en hyreshöjning på 9 procent från och med den 1 januari 2024.

Fastighetsägarna MittNord Örnsköldsvik: Hyrorna klara för 2024. Hyresförhandlingen är klar. Din fastighetsägare höjer hyrorna från och med den 1 januari 2024 med 5,5 procent. Inför årets förhandling ville din hyresvärd få igenom en hyreshöjning på 12 procent under 2024. (Fastighetsägarna MittNord är ombud för flera privata fastighetsägare i Västernorrland.)

Fastighetsbolaget Nordek:  Din hyresvärd har inlett hyres­förhandlingarna med oss om hyresnivån för 2024 och har sagt att de vill ha en hyreshöjning på 12 procent från och med den 1 januari 2024.

Neobo Örnsköldsvik: Din hyresvärd har inlett hyres­förhandlingarna med oss om hyresnivån för 2024 och har sagt att de vill ha en hyreshöjning på 12 procent från och med den 1 april 2024.