Förhandling Hyresgäst­föreningen region Sydost
Mostphotos

Hyres­förhandlingar för 2024 - Västerbotten

Vårt förhandlingsarbete är det viktigaste skyddet mot orimliga hyreshöjningar. På denna sida kan du följa hur hyres­förhandlingarna för 2024 fortskrider i Västerbottens alla kommuner, både bland allmännyttorna och privata fastighetsägare. Genom att klicka på ortsnamnet kommer du direkt till all information i den kommunen.

Västerbotten

Bjurholm
Dorotea
Lycksele
Malå
Nordmaling
Norsjö
Robertsfors
Skellefteå
Sorsele
Storuman
Umeå
Vilhelmina
Vindeln
Vännäs
Åsele

Startsida förhandling

Förhandlingsinformation kommunvis

Bjurholm

Bjurholms kommun: Din hyresvärd har inlett hyres­förhandlingarna med oss om hyresnivån för 2024 och har sagt att de vill ha en hyreshöjning på 16,5 procent från och med den 1 februari 2024.

Dorotea

Doroteahus i Dorotea AB: Din hyresvärd har ännu inte påbörjat hyres­förhandlingarna med oss ​​om 2024 års hyror.

Lycksele

Lyckselebostäder AB: Din hyresvärd har inlett hyres­förhandlingarna med oss om hyresnivån för 2024 och har sagt att de vill ha en hyreshöjning på 9,12 procent från och med den 1 juli 2024.

Malå

Malåbostaden AB: Hyrorna klara för 2024. Hyres­förhandlingarna mellan Hyresgäst­föreningen och Malåbostaden AB är nu klara. Bolaget höjer hyrorna med 5,5 procent för totalrenoverade och nybyggda lägenheter och med 5,0 procent för övriga lägenheter. De nya hyrorna börjar gälla från och med den 1 maj 2024. Inför förhandlingen krävde bolaget en hyreshöjning på 12,35 procent.

Nordmaling

Nordmalingshus AB: Din hyresvärd har inlett hyres­förhandlingarna med oss om hyresnivån för 2024 och har sagt att de vill ha en hyreshöjning på 12 procent från och med den 1 april 2024.

Fastighetsbolaget Nordek:  Din hyresvärd har inlett hyres­förhandlingarna med oss om hyresnivån för 2024 och har sagt att de vill ha en hyreshöjning på 12 procent från och med den 1 januari 2024.

Norsjö

Norsjölägenheter AB: Din hyresvärd har inlett hyres­förhandlingarna med oss om hyresnivån för 2024 och har sagt att de vill ha en hyreshöjning på 13,5 procent från och med den 1 juni 2024.

Fastighetsägarna MittNord Norsjö: Hyrorna klara 2024.
Årets hyresförhandling avgjordes av en från Hyresnämnden utsedd skiljeman. Skiljemannen kom fram till att din hyra höjs med 5,10 procent från och med den 1 juni 2024. När hyresförhandlingen inleddes ville din hyresvärd höja hyran med 12 procent från och med den 1 juni. (Fastighetsägarna MittNord är ombud för flera privata fastighetsägare i Västerbotten.)

Robertsfors

Stiftelsen Robertsforsbostäder: Hyrorna klara för 2024. Hyres­förhandlingarna mellan Hyresgäst­föreningen och Stiftelsen Robertsforsbostäder är nu klara. Stiftelsen höjer hyrorna med 4,95 procent för lägenheter med kallhyra, 5,7 procent för lägenheter med varmhyra samt 5,9 procent för lägenheter med varmhyra inklusive hushållsel från och med den 1 maj 2024. Inför förhandlingen ville de ha en hyreshöjning på 13,8 procent från och med den 1 april 2024.

Skellefteå

Skebo AB: Hyrorna klara för 2024. Hyres­förhandlingarna mellan Hyresgäst­föreningen och Skebo AB är nu klara. Skebo höjer hyrorna med 3,26 procent för presumtionshyror, det vill säga nybyggda hyresfastigheter och med 5,35 procent för övriga lägenheter. De nya hyrorna börjar gälla från och med den 1 april 2024.

Fastighetsägarna MittNord Skellefteå: Hyrorna klara 2024.
Årets hyresförhandling avgjordes av en från Hyresnämnden utsedd skiljeman. Skiljemannen kom fram till att din hyra höjs med 5,55 procent från och med den 1 april 2024. Även om den nya hyran gäller från 1:a april så är det inte säkert att din hyresvärd kommer hinna avisera detta till dig i tid innan månadskiftet. Kontakta din hyresvärd och fråga vad som gäller för dig.

När hyresförhandlingen inleddes ville din hyresvärd höja hyran med 12 procent från och med den 1 april 2024. (Fastighetsägarna MittNord är ombud för flera privata fastighetsägare i Västerbotten.)

Unobo i Skellefteå: Din hyresvärd har inlett hyres­förhandlingarna med oss om hyresnivån för 2024 och har sagt att de vill ha en hyreshöjning på 11 procent från och med den 1 april 2024.

Heimstaden Skellefteå: Hyrorna klara för 2024. Hyresförhandlingen mellan Hyresgäst­föreningen och Heimstaden Skellefteå är nu klara. Bolaget höjer den 1 april hyrorna generellt med 5,35 procent för hyresgäster med följande undantag: Lägenheter med kallhyra får 4,35 procent. Lägenheter där hyresgästen själv betalar kallvatten men hyresvärden står för uppvärmning av vattnet blir höjningen 4,35 procent och lägenheter som är helrenoverade får 4,35procent. Lägenheter där hushållselen ingår, kall och varmvatten ingår samt värme ingår blir höjningen 5,45 procent.

Sorsele

Sorselebo AB: Din hyresvärd har ännu inte påbörjat hyres­förhandlingarna med oss ​​om 2024 års hyror.

Storuman

Fastighets AB Umluspen: Din hyresvärd har ännu inte påbörjat hyres­förhandlingarna med oss ​​om 2024 års hyror.

Umeå

AB Bostaden i Umeå: Hyrorna klara för 2024. Hyres­förhandlingarna med allmännyttiga AB Bostaden är nu klara. Efter beslut av Hyresmarknadskommittén höjs hyrorna med 5,7 procent i genomsnitt. Höjningen fördelas i Bostadens hyressättningssystem Poängen vilket innebär en differentiering mellan 5,00-5,76 procent. Höjningen gäller från 1 januari vilket innebär att det kommer att bli retroaktiva höjningar.

Inför förhandlingen ville din hyresvärd ha en hyreshöjning på 9 procent från och med den 1 januari 2024.

Fastighetsägarna MittNord Umeå: Hyrorna klara för 2024. Den generella höjningen är 5,5 procent från 1 januari 2024, höjningen i nyproducerade fastigheter blir något lägre och varierar mellan 3,38-5,0 procent. Inför förhandlingen yrkade din fastighetsägare om att få höja hyrorna med 12 procent.

Din hyresvärd kan komma att ta ut retroaktiv höjning, vilket enligt vår överenskommelse isåfall ska ske på hyresavin för mars månad. Om hyresvärden inte aviserar den retroaktiva delen i samband med hyresinbetalningen för mars så får den inte begära retroaktivt av dig i efterhand. (Fastighetsägarna MittNord är ombud för flera privata fastighetsägare i Västerbotten.)

Lerstenen Umeå: Din hyresvärd har inlett hyres­förhandlingarna med oss om hyresnivån för 2024 och har sagt att de vill ha en generell hyreshöjning på 8 procent från och med den 1 januari 2024. Utöver det vill de ha 2 procent extra för att komma i nivå till den marknadsmässiga hyresnivån i Umeå.

Rikshem Umeå: Hyrorna klara för 2024. Hyres­förhandlingarna mellan Hyresgäst­föreningen och Rikshem i Umeå är nu klara. Fastighetsbolaget höjer hyrorna med 5,5 procent i enlighet med vad Hyresmarknadskommittén har kommit fram till. Inför förhandlingen ville din hyresvärd ha en hyreshöjning på 11,8 procent från och med den 1 januari 2024.

Heimstaden Umeå: Hyrorna klara för 2024. Hyres­förhandlingarna mellan Hyresgäst­föreningen och Heimstaden i Umeå är nu klara. Fastighetsbolaget höjer hyrorna med 5,5 procent från och med den 1 januari 2024. Hyreshöjning för januari och februari månad kommer tas ut retroaktivt och debiteras på hyresavierna för mars och april månad 2024. Inför förhandlingen ville din hyresvärd ha en hyreshöjning på 7,0 procent från och med den 1 januari 2024.

Vilhelmina

Vilhelmina Bostäder AB, VIBO: Din hyresvärd har inlett hyres­förhandlingarna med oss om hyresnivån för 2024 och har sagt att de vill ha en hyreshöjning på 13,1 procent från och med den 1 maj 2024.

Vindeln

Vindelbostäder AB: Hyrorna klara för 2024. Hyres­förhandlingarna mellan Hyresgäst­föreningen och Vindelbostäder AB är nu klara. Fastighetsbolaget höjer hyrorna med 5,5 procent från och med den 1 maj 2024. Inför årets förhandling ville din fastighetsägare hyra hyrorna med 7 procent.

Vännäs

Vännäs fastigheter AB:Hyrorna klara för 2024. Hyres­förhandlingarna mellan Hyresgäst­föreningen och Vännäs fastigheter AB är nu klara. Fastighetsbolaget höjer hyrorna med 3,525 procent för lägenheter med presumtionshyror, övriga lägenheter med 5,5 procent från och med den 1 april 2024. Inför årets förhandling ville din fastighetsägare hyra hyrorna med 8 procent.

Åsele

Stiftelsen Åslehus: Din hyresvärd har ännu inte påbörjat hyres­förhandlingarna med oss ​​om 2024 års hyror.