dd

Att tänka på efter flytten

Har du äntligen flyttat in i din lägenhet? Grattis! På den här sidan har vi samlat artiklar som är fyllda av information som kan vara bra för dig som precis har flyttat in i en hyresrätt.

Man_funderar_penna_bord

Vad gäller vid en lägenhetsbesiktning?

Det är vanligt att en lägenhetsbesiktning görs vid en utflytt. Är du personen som ska flytta in kan du be om att få en kopia på protokollet, då kan du jämföra det med lägenhetens skick. Hittar du någon mer brist eller skada? Skriv ner dem och lämna det till din hyresvärd!

Kvinna sitter framför ett fönster och ser fundersam ut

Du kan påverka din hyra

Som hyresgäst kan du faktiskt påverka din hyra på några olika sätt. Exempelvis om du upplever att din hyra är alldeles för hög eller om du upptäcker brister i lägenheten som påverkar levnadsstandarden. Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du hamnar i en tvist med din hyresvärd, vi finns här för dig!

Ett barn spelar på en ukulele och ett barn håller för öronen

Till dig som flyttar hemifrån

Att flytta till sin första lägenhet är en stor sak som ger många nya erfarenheter. Det är hyreskontrakt som ska skrivas, besiktningsprotokoll som ska inspekteras, hemförsäkring som ska ordnas med och flyttanmälan som ska registreras. Men du kan vara lugn- vi har nämligen gjort en guide som innehåller allt du behöver veta när du flyttar för första gången.

Skriv dig på ny adress

Engagera dig i din hyresförening genom grannsamverkan

Har det skett inbrott eller på andra sätt varit stökigt i ditt område på senaste? Gå då ihop med dina grannar och starta grannsamverkan! Tillsammans är vi starka, och när engagemanget är stort bland grannarna kan ni tillsammans skapa trygghet i ert bostadsområde.

En man och en kvinna håller om varandra och ler

Kom ihåg att skaffa hemförsäkring

Visste du att oavsett om du hyr i andra hand, är inneboende eller har ett förstahandskontrakt behöver du skaffa hemförsäkring? Med en hemförsäkring kan du få viss ersättning för skador som uppstår vid exempelvis en vattenskada eller brand. Som medlem i Hyresgäst­föreningen får du medlemsrabatt för hem- och bilförsäkringar hos Gjensidige Försäkring.

Få mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.