Fyra personer går in i en kvarterslokal

Hur startar jag grannsamverkan?

Klotter på lekplatsen, inbrott i källaren, krossade fönsterrutor? Stölder och skadegörelser vill vi alla slippa. Ett smart sätt – som ger resultat – är att jobba med grannsamverkan. Här förklarar vi hur du kan gå tillväga för att öka tryggheten i ditt område.

Fungerar grannsamverkan mot brott?

Grannsamverkan är har använts sedan 1970-talet för att förebygga brottslighet, och resultaten är mycket goda. Efter en kort tid brukar brotten minska och i vissa fall upphör de helt. Här har vi samlat tips på hur du kan starta grannsamverkan i ditt område.

Hur startar jag grannsamverkan?

Har du en lokal hyresgäst­förening i ditt bostadsområde? Börja med att knacka på där. Finns vi inte i ditt bostadsområde så finns vi alltid i närheten, bara ett samtal bort. Hyresgäst­föreningen har goda erfarenheter från grannsamverkan, så bjud gärna in även oss för att få stöd och inspiration. Ta sedan initiativet och bjud in grannarna till ett möte för att börja diskutera vad som behöver göras. Läs om Hyresgäst­föreningens trygghetsvandringar

Brottsförebyggande råden (BRÅ) och Rikspolisstyrelsen har en guide om grannsamverkan i flerfamiljshus Guiden ger dig praktiska och konkreta tips hur du startar upp grannsamverkan.

Vilka kan vi samarbeta med?

Grannsamverkan handlar om samarbete. Ofta har man en partnerskapsgrupp som består av Hyresgäst­föreningen, bostadsbolaget och den lokala polisen. Även kommunen kan vara med. Det är den här gruppen som kommer att stödja ert arbete. Kanske jobbar polisen redan med grannsamverkan i er kommun? Ring dem på telefon 114 14 och stäm av. Ta även kontakt med kommunen via deras växel och be att få tala med någon som jobbar med säkerhet och brottsförebyggande insatser.

Hitta nyckelpersoner

Nu gäller det att få några i grannskapet att bli nyckelpersoner. Dessa personer blir länken mellan polisen och ert område. Ju fler personer desto bättre. En nyckelperson per trappuppgång eller gård kan vara en målsättning, och det är bra om en av personerna har en samordnande roll. Det finns möjlighet för dessa nyckelpersoner att gå en utbildning där polisen finns med.

Få med grannarna

Idén med grannsamverkan är enkel: med engagerade grannar förhindrar ni brott och alla kan känna sig trygga i bostadsområdet. Tillsammans ser ni om ert eget och varandras boende. Använd gärna pärmen ni får av polisen när ni pratar med andra boende i området. I den finns tips på hur alla kan bidra i arbetet, till exempel om vad ni gör om någon bevittnat ett brott. En viktig uppgift är också att göra listor över vilka hushåll som vill delta i grannsamverkan.

Berätta för tjuven

Från polisen får ni skyltar och dekaler som visar att ni arbetar med grannsamverkan i ert område. Sätt upp dem på väl synliga platser: i trappuppgångar, på garage, i källaren. Tjuven ska veta att ni finns och att ni har koll.

Att skrämma tjuvar med klistermärken och skyltar kan låta simpelt, men skrämseleffekten är större än man kan tro. Ni bestämmer själva var de ska sitta, men stäm gärna av med fastighetsförvaltaren. Grannsamverkan betyder inte ”medborgargarde” utan sker i samarbete med polisen och handlar bara om förebyggande insatser.

Få mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.

Blockerat innehåll.

Se filmen om grannsamverkan