Ögon tittar ut från en flyttlåda

Flyttguide för dig som ska flytta hemifrån till egen lägenhet

Att flytta hemifrån och till den första lägenheten innebär planering och mycket att ordna med. Här listar vi råd och tips till dig som ska flytta till lägenhet och behöver guidning.

läser på dator

Vägen till ett eget hem är ett stort steg i livet och det är ofta mycket att tänka på. Är du student och flyttat till en ny stad eller ska du flytta hemifrån? Vår guide ger dig vägledning och hjälper dig som ska flytta in i ny lägenhet.

Få ett skriftligt hyresavtal

Det första du ska göra när du flyttar till din första hyreslägenhet är att få ett skriftligt hyreskontrakt från din hyresvärd. Som hyresgäst har du rätt till skriftligt avtal. Ett kontrakt visar vilka regler som gäller och underlättar för dig om en tvist skulle uppstå.

Skriv dig på ny adress

Fota lägenheten och få besiktningsprotokoll

Som inflyttande hyresgäst är det klokt att be om en kopia av besiktningsprotokollet och jämföra det med lägenhetens skick. Upptäcker du skador som inte står med i protokollet? Skriv upp dem och lämna uppgifterna till din värd. Ett annat tips är att fotografera eller filma lägenheten innan du flyttar in. Då blir det tydligt hur lägenheten såg ut när du flyttade in och eventuella skador blir dokumenterade.

Skriv dig i din nya lägenhet

Att vara skriven på fel adress kan ge dig böter. Grundregeln är att du ska vara folkbokförd där du bor, det vill säga där du sover flest nätter. Anmäl din nya adress till Skatteverket

Uppdatera din nya adress

För att få posten till din nya lägenhet och eftersändning av post behöver du även anmäla din nya adress. Din nya adress ändrar på Adressändring.

kvinna och man i tvattstugan hero

Skaffa hemförsäkring

En hemförsäkring är klokt att teckna när du flyttar till ett eget boende. För att vara säker på att du är rätt försäkrad behöver du kontakta försäkringsbolaget senast på inflyttningsdatumet för ditt nya boende. Hemförsäkringen innebär att du kan få ersättning för dina saker om de blir stulna vid ett inbrott eller förstörs i en brand- eller vid en vattenskada. Du kan även få ersättning om du blir av med något vid ett inbrott i cykelrummet, tvättstugan eller i ett annat gemensamt utrymme. Om du blir oense med hyresvärden och krävs på skadestånd kan en hemförsäkring ge skydd. Jämför olika hemförsäkringar för att se vad som gäller. Du som är medlem kan använda vår förmånliga hemförsäkring via Gjensidige med bra villkor för dig i hyresrätt.

Ingår el och internet i hyran?

När du bor i hyresrätt ingår ofta kostnader för uppvärmning och varmvatten i hyran men du betalar oftast för hushållets förbrukning av hushållsel. Det kan gälla el för belysning, spis, vitvaror och så vidare. Se över ditt elavtal och jämför olika avtal på Elpriskollen. Det är även vanligast att du som hyresgäst har en fast internetuppkoppling som du betalar extra för och här finns det även pengar att spara genom att jämföra avtal.

En hand som håller i två biobiljetter

Spara pengar genom att använda dina medlemsförmåner

Som medlem kan du ta del av många rabatter och erbjudanden och spara pengar. Här hittar du alla förmåner.

Få mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.