Bostadspolitik

Hyresgästföreningen arbetar långsiktigt för att stärka nuvarande och blivande hyresgästers rätt till ett bra hem. Cirka tre miljoner människor bor i hyresrätt i Sverige och påverkas direkt av bostadspolitiken. Därför försöker vi påverka beslutsfattare och bilda opinion för hyresgästernas rättigheter och boendekvalitet. Vi arbetar också för att hyresrätten ska behandlas likvärdigt med villa och bostadsrätt i lagar och regelsystem, till exempel i skattefrågor.

Påverka hyresvärden

Ibland kan det vara knepigt att få hyresvärden att förbättra boendet för dig och dina grannar. Men ett nej behöver inte vara sista ordet från hyresvärden. Om flera grannar som går ihop och har bra argument så kan ni pröva annorlunda vägar för att få med hyresvärden på ert förslag.

Påverka politiker

Det är politiska beslut som måste fram för att påverka bostadspolitiken. I vår bostadspolitiska vägvisare kan du läsa hur vi tar oss an de bostadspolitiska utmaningarna. Tillsammans kan vi sätta tryck på politiker och makthavare och uppmärksamma andra på hur viktig bostadsfrågan är. Ju fler som får upp ögonen för bostadskrisen, desto mer angeläget blir det för politikerna att sätta fart på byggandet av nya bostäder. Här får du tips på hur du kan påverka i bostadsfrågan.

Hör av dig till oss!

Har du idéer och vill påverka i ditt bostadsområde eller i bostadsfrågorna i stort? Vi ger dig stöd och råd. Ta kontakt med oss så kan vi berätta mer om hur du kan göra. Kontakta Hyresgästföreningens närmaste kontor, eller ring till oss på telefonnummer 0771-443 443. Eller skriv till oss så kontaktar vi dig.

Se vad andra hyresgäster redan har förbättrat tillsammans

Se goda exempel och inspirerande berättelser här. Kanske får du nya idéer om hur du kan engagera dig och göra skillnad.

Vill du också göra skillnad?