En kille och en tjej flyttar in i en lägenhet

Skillnader mellan bostadsrätt & hyresrätt

Det är bra att förstå skillnaden mellan att bo i hyresrätt och bostadsrätt. Inte minst om du funderar på att ombilda och köpa din lägenhet – något som ofta innebär att du tar en större ekonomisk risk.

Vad är skillnaden mellan hyresrätt och bostadsrätt?

Vad skiljer en bostadsrätt från en hyresrätt egentligen? Vilka för och nackdelar finns? Här kan du jämföra boendeformerna för att se vad som passar din livsituation, ekonomi och behov just nu.

Vad är en hyresrätt?

En hyresrätt är en bostad som hyrs av en person eller hushåll från en fastighetsägare eller hyresvärd. En hyresrätt kan vara en lägenhet, radhus, villa eller andra typer av bostäder som hyrs ut.

I en hyresrätt betalar du som hyresgäst varje månad en hyra till hyresvärden. I utbyte får du rätt att bo och använda bostaden. Samtidigt ansvarar hyresvärden för underhåll och reparationer av bostaden.

Vad är en bostadsrätt?

En bostadsrätt är en bostad som ägs av en person eller hushåll genom en andel i en bostadsrättsförening. En bostadsrätt är vanligtvis en lägenhet men kan även vara ett radhus eller villa som ägs genom en bostadsrättförening.

Köper du en bostadsrätt bli du inte ägare av den fysiska fastigheten. Det du köper är en andel av en juridisk enhet, bostadsrättsföreningen som äger fastigheten och byggnaden där bostaden finns.

När man köper en bostadsrätt får man rätt att nyttja och bo i en specifik bostad inom bostadsrättsföreningen. Som bostadsrättsägare betalar du en månadsavgift som täcker kostnader för underhåll, reparationer och gemensamma utrymmen. De flesta som köper en bostadsrätt har tagit ett bostadslån och betalar ränta och amortering varje månad.

Ekonomi

Hyresrätt: Det är ingen startkostnad för att få en hyresrätt. Du behöver inget kapital och slipper skuldsätta dig. Du tar inte någon stor ekonomisk risk, men kan samtidigt inte göra någon vinst. Läs mer om att flytta till hyresrätt

Bostadsrätt: Du behöver ha kapital eller ta lån för att kunna köpa en bostadsrätt. En bostadsrätt kan vara en god investering, om du gör vinst när du säljer den. Men det kan också vara en stor risk. Om priserna går ner kan du bli tvungen att sälja med förlust.

Hyra/avgift

Hyresrätt: Det vanliga är att din hyra bestäms i en förhandling mellan Hyresgäst­föreningen och hyresvärden. Hyran sätts utifrån lägenhetens standard, läge med mera. Likvärdiga lägenheter ska ha lika hyresnivåer.Läs mer om hyresförhandling

Du har små möjligheter att som enskild individ påverka din egen hyra. Om du är medlem i Hyresgäst­föreningen kan du få hjälp att pröva om din hyra är rimlig. Det är ovanligt med stora hyreshöjningar från år till år.

Bostadsrätt: Medlemmarna i bostadsrättsföreningen bestämmer månadsavgiften tillsammans. Avgiften måste täcka föreningens utgifter för lån, underhåll, sophämtning, värme och så vidare. Avgiften kan variera mycket beroende på föreningens ekonomi.

Om du har behövt ta lån för att köpa din bostadsrätt så behöver du dessutom betala ränta och avbetalningar. Räntenivåerna kan förändras, både uppåt och nedåt, och då ändras din månadskostnad.

Underhåll och reparationer

Hyresrätt: Hyresvärden ansvarar för att lägenheten ska vara i rimligt skick och utrustningen ska fungera. Värden byter ut kyl, frys och annat som behövs. Om saker går sönder, eller om du får ohyra så hjälper värden dig. Du kan kräva underhåll med rimliga mellanrum.

Du har rätt att måla om och tapetsera, så länge du gör det hantverksmannamässigt och inte väljer alltför extrema färger. Men du kan inte välja köksutrustning eller renovera precis som du vill. Läs mer om dina rättigheter i hyresrätt

Bostadsrätt: I en bostadsrätt ansvarar du själv för allt inne i lägenheten. Du kan renovera så som du gillar och välja standard efter din egen plånbok.

Du är själv ansvarig för reparationer. Om toalett, spis eller liknande går sönder så får du laga själv eller anlita hantverkare. Underhåll och reparationer av gemensamma ytor, som fasad eller tvättstuga, är de boende i huset tillsammans ansvariga för.

Hitta bostad

Hyresrätt: Beroende på var du vill bo så kan det vara olika lätt eller svårt att hitta en hyreslägenhet. Många städer har bostadsköer, där den som har köat längst har första tjing på lediga lägenheter. Ofta finns det privata hyresvärdar som inte är med i bostadskön. De avgör själva vilka de vill hyra ut lägenheterna till. Läs mer om hur du hittar en hyresrätt

Bostadsrätt: Bostadsrätter säljs via annonser, försäljningssajter och mäklare. Vem som helst kan söka annonser och gå på visningar. Vem som får lägenheten avgörs oftast i en budgivning där den som kan betala högsta pris vinner. Priset kan variera väldigt mycket, beroende på läget och hur många som vill bo där.

Byta bostad

Hyresrätt: När du har en hyresrätt kan du byta den mot en annan hyresrätt, till exempel om du behöver större eller mindre lägenhet eller fått jobb i en annan stad. Det finns sajter som förmedlar lägenhetsbyten. Hyresvärden måste godkänna bytet och den nya hyresgästen. Läs mer om lägenhetsbyte

Bostadsrätt: För att byta en bostadsrätt så måste du sälja den. Har du en lägenhet med bra läge, bra standard och med rimlig månadsavgift kan den vara lättsåld. Andra lägenheter kan vara svåra att sälja och i värsta fall kan du behöva betala för en lägenhet du inte bor i eller sälja med förlust.

Inflytande och ansvar

Hyresrätt: Det är hyresvärden som äger fastigheten och har det övergripande ansvaret. Du kan få inflytande genom att engagera dig lokalt i Hyresgäst­föreningen men du deltar inte direkt i fastighetens ekonomiska förvaltning, val av leverantörer och så vidare. Läs mer om boinflytande

Bostadsrätt: Tillsammans med dina grannar äger du fastigheten genom bostadsrättsföreningen. Det ger möjlighet till stort inflytande men är också ett stort ansvar. De boende tillsammans har hand om fastighetens ekonomi, underhåll, avtal, leverantörer osv.

Alla ska kunna välja boendeform

Hyresgäst­föreningen vill att det ska vara upp till var och en att välja boendeform. Så är det inte idag. Idag saknas det hyresrätter i de flesta kommuner och många som vill bo i hyresrätt har ingen möjlighet att få en lägenhet. Därför jobbar vi för att det ska byggas mer hyresrätter till rimliga kostnader. Vill du vara med och påverka? Kom och var med här

Så söker du hyresrätt i Sveriges 10 största städer

Få mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.