dd

Silverfisk i lägenheten - Så blir du av med dem!

De flesta har nog stött på en silverfisk i sitt hem. Silverfisken trivs i fuktiga miljöer och gillar stärkelserika produkter som mjöl och bröd. Själva silverfisken i sig är ofarlig för oss och vår bostad men förekomsten av den kan bero på fuktskada.

Silverfisk i köket och badrummet

Silverfisk är ett vanligt förekommande skadedjur i svenska hushåll. Du kan inte bli av med silverfisk helt eftersom de har funnits på jorden i cirka 300 miljoner år och i våra bostäder sedan vi började bygga dem. Men du kan begränsa dem genom att anmäla om du misstänker fuktskada i din lägenhet, dammsuga ofta och se till så att det inte ligger böcker, papper eller kläder på golven i framför allt köket och badrummet där det är fuktigare än i andra rum.

Hur lång tid tar det innan man upptäcker silverfiskar?

Silverfiskar finns som sagt i de flesta hem. Om du lyckas få bort dem temporärt kommer de förr eller senare tillbaka. När du har fått in en silverfisk i hemmet letar honan rätt på ett mörkt och fuktigt ställe för att lägga sina ägg. Hon kan lägga upp till hundra ägg under sitt liv, men hon lägger bara ett till fyra ägg vid varje tillfälle. Äggen kläcks efter tre till sex veckor. Nykläckta silverfiskar ser ut som vuxna silverfiskar, men är mindre. På tre år växer de och blir till vuxna silverfiskar. De har då bytt skinn upp till 50 gånger.

Hur vet man om man har silverfiskar i lägenheten?

Silverfiskar ses ofta kring avlopp i badkar och handfat eller kring golvbrunnar där den livnär sig på avlagringar som bildats där. De kan också vara förtjusta i stärkelsehaltiga varor som mjöl och bröd så de är också vanligt förekommande i kök.

Är silverfiskar skadliga?

Vanliga silverfiskar utgör ingen hälsorisk och knappast någon större ekonomisk risk heller. Däremot kan upptäckt av silverfiskar på andra platser än kök och badrum vara ett tecken på att det finns en fuktskada.

Hur blir man av med silverfiskar?

Silverfiskar är svåra att bli av med helt och hållet men du kan begränsa dem genom att hålla nere luftfuktigheten i lägenheten, ha bra ventilation och dammsuga ofta. Ställ inte bokhyllan och soffan direkt mot väggen. Silverfiskar kan också stötas bort med hjälp av röd cederträolja. Vid stor förekomst kontakta hyresvärd för hjälp med sanering. Läs mer hos Anticimex.

Ny långsprötad silverfisk

Den lite ovanligare långsprötade silverfisken, som ökat de senaste åren kan göra skada genom att den äter papper som förvaras på mörka, fuktiga platser, exempelvis i ett magasinsförråd. Den tycks även tåla torrare miljöer vilket gör den svårare att bli av med. Långsprötad silverfisk är släkt med silverfisken, men långsprötad silverfisk blir större än en silverfisk, upp till två centimeter lång. Den långsprötade silverfisken är utrustad med långa antenner på den främre delen av kroppen. Långsprötad silverfisk är mörkare i färgen än en silverfisk, och har "skägg" längs med hela kroppen.

Få mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen är du också alltid välkommen att kontakta oss för att få mer information.