Säng
Unsplash
Säng

Vägglöss i hyresrätt

Vägglöss är ett skadedjur som blivit allt vanligare i Sverige mycket beroende på att vårt resande ökat. Den är ett nattdjur som livnär sig på att suga blod från människor. Upptäcker du vägglus i din lägenhet ska du ta kontakt med din hyresvärd för att få hjälp.

Vad är vägglöss?

Vägglus är en liten parasitinsekt som trots namnet faktiskt inte är en lus utan en sorts skinnbagge som livnär sig på att suga blod från människor. Den gömmer sig i närheten av där du sover och kan ge allergiska reaktioner. Att vägglössen blivit allt vanligare i Sverige beror på vårt flitiga resande. Den sprids via föremål, som kläder, resväskor och möbler samt mellan lägenheter.

Hur vet man om man har vägglöss?

Ofta är det första tecknet på vägglöss utslag på kroppen när du vaknar. Det är dock svårt att vara säker på att det handlar om vägglöss bara genom att titta på betten. Ett annat tecken på att du har drabbats av vägglöss är om du hittar små blodfläckar på inredning, exempelvis dina lakan. Du kan också hitta avföring, vägglusens avföring ser ut som små svarta bläckfläckar.

Hur lång tid tar det innan man upptäcker vägglöss?

Vägglöss är nattaktiva vilket innebär att de söker föda hos sin värd på natten, det vill säga biter och dricker blod. På dagen håller sig vägglöss undangömda och är därmed svåra att hitta. Oftast håller vägglöss till nära sängen i skrymslen och skarvar men också i elektronik, bakom golvlister, sängbord, till och med i väggar. Från att ha fått hem en befruktad hona kan ett nytt stort vägglusangrepp vara i gång efter bara ett par månader i gynnsamma förhållanden.

Hur ser bett och utslag från vägglöss ut?

Själva bettet kan se olika ut på olika personer. Betten kan även vara svåra att skilja från andra insektsbett, såsom exempelvis myggbett eller bromsbett. Det som skiljer vägglusens bett från andra insektsbett är att de ofta hamnar på en rad, längs med en blodåder eller helt enkelt där vägglusen vandrat över huden. Det händer också att betten hamnar i grupp som ett kluster som ger kliande utslag. Det kan ta dagar eller upp till en vecka innan utslagen blir synliga, beroende på hur känslig individen är och om man blivit biten tidigare och därför reagerar snabbare.

Vad beror vägglöss på?

Vanligaste spridningen av vägglöss är att man tar med dem hem från semestern, oftast under vår- och sommarmånaderna. Vägglössen tar sig in i resväskor och kläder i exempelvis hotellrum och startar helt enkelt en ny koloni när de kommer hem till dig, tyvärr räcker det med en enda vägglus för att den ska kunna föröka sig. Begagnade kläder eller möbler är ett annat sätt vägglöss sprider sig.

Hur blir jag av med vägglöss?

Informera hyresvärden eller ta direktkontakt med fastighetsskötaren både om du misstänker eller är säker på att du har vägglöss. Informera även grannarna, eftersom vägglöss gärna sprider sig i huset. Rekommendationen är att saneringen av vägglöss utförs av en fackman eftersom vägglöss är bland de svåraste skadedjuren att bli av med. Resultatet blir sällan fullgott utan professionell utrustning och utbildning och därmed riskerar problemet med vägglöss att bli större, spridas eller iallafall bli mer långvarigt än nödvändigt. Du måste i regel bo kvar i bostaden vid saneringen och får instruktioner om vad du själv kan bidra med genom att städa och tvätta kläder och sängkläder i minst 60 grader. Läs mer hos Anticimex

Undvik att ta med vägglöss hem från semesterresan

• Om du ska bo på hotell: Sök på hotellets namn och ordet ”vägglöss” eller ”bedbugs” för att se om det finns tidigare klagomål.
  • När du kommer till hotellet eller annat boende: Ställ bagaget i badrummet medan du undersöker rummet. Lyft på madrasser och syna sömmar och skarvar i sängen och andra textilier. Titta också efter små svarta fläckar eller streck efter lusspillning. Om du hittar något, be att få byta rum.
  • Under vistelsen: Låt kläderna ligga kvar i väskan, gärna i plastpåsar, och håll den stängd. Lägg den högt och så långt från sängen det går, det gäller även skor.
  • När du kommer hem från resan: Packa upp på exempelvis balkongen eller i badrummet – ta inte in väskan eller kläderna i sovrummet.
  • Tvätta omedelbart allt som går, helst i 60 grader. Lägg det som inte kan tvättas i en plastpåse och stoppa i frysen i en vecka, eller på hög värme i torkskåp i minst en timme. Dammsug resväskan noga, lägg dammsugarpåsen i en plastpåse, frys också den i en vecka och släng den sedan. Om möjligt, låt väskan stå ute i minusgrader eller i torkskåp enligt ovan.

Mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen är du också alltid välkommen att kontakta oss för att få mer information.