mamma och son vid köksbord

Därför får du retroaktiv hyreshöjning

Med utdragna hyres­förhandlingar ökar risken för retroaktiva hyror. Hyresgäst­föreningen försöker på flera sätt undvika att det blir så. Men ibland går det inte att undvika. Här är några tips på hur du kan klara kostnaden

Om en hyresförhandling drar ut på tiden kan hyresgästen behöva betala hyreshöjningen retroaktivt, det vill säga i efterhand från det datum höjningen beslutades. Till exempel att du i april blir meddelad att hyran höjts från och med januari och måste betala höjningen för hela perioden.

Vi arbetar för att undvika retroaktiva hyror

Hyresgäst­föreningen försöker på flera sätt undvika eller minimera retroaktivitet genom att driva flyttade höjningsdatum och själva vara snabba i förhandlingen. Ibland går dock inte retroaktiv hyreshöjning att undvika. I de fallen försöker vi övertala hyresvärden att fördela betalningen över flera månader för att underlätta för hyresgästerna.

Bli medlem och påverka din hyra

Har du frågor om din hyra? Bli medlem i Hyresgäst­föreningen så får du stöd och råd i kontakten med hyresvärden. Som medlem kan också engagera dig i vårt förhandlingarbete och påverka hyresförhandlingen.

Så kan du minska oron för retroaktiv hyra

• Lägg undan pengar. Räkna med att höjningen är från det vanliga datumet och lägg undan en summa varje månad till höjningen meddelas.
  • Kontakta hyresvärden. Om du har problem att betala retroaktiviteten så kontakta hyresvärden omedelbart, de flesta hyresvärdar erbjuder individuella avbetalningsplaner vid behov.
  • Sök om ändrat bostads bidrag/bostadsstöd. Så länge retroaktiviteten inte är mer än 3 månader så går det normalt att få bidrag/stöd även för denna.

Är du medlem och har frågor om din hyra är du välkommen att kontakta vårt servicecenter för stöd och råd. Läs om årets hyres­förhandlingar här

Kontakta Servicecenter

Servicecenter tar emot samtal från hela landet och är första vägen in oavsett om du är i behov av handläggning, har frågor om medlemskapet eller vill ha rådgivning. Du når oss på telefon 0771 443 443 och våra öppettider är måndag-torsdag 08:30-16:30 samt fredag 08:00-16:00.