man kokar kaffe i morgonrock

Ingår el, värme och vatten i hyran?

En vanlig fråga vi får är om värme och vatten ingår i hyran. Här får du svaret. Har du fler frågor är du som medlem välkommen att höra av dig till oss så hjälper vi dig.

Ingår värme i hyran?

I hyresrätter är det vanligast att värme ingår i hyran, så kallad varmhyra. Detta kan dock variera, så se till att kolla upp detta med din hyresvärd.

Ingår el i hyran?

För de flesta hyresrätter ingår elkostnaden för uppvärmning i månadshyran. Hushållselen däremot brukar betalas separat. Hushållsel är den du använder till lampor, spis, tvättmaskin, förenklat apparater du kopplar in själv. Hushållselen står du för själv genom att teckna ett elavtal med en leverantör. I vissa fall kan du även behöva teckna ett eget elnätsavtal. Är du osäker på vad som gäller, kolla i ditt hyresavtal eller kontakta din hyresvärd och fråga.

Bli medlem i Hyresgäst­föreningen

Att förstå vad som ingår i hyran är viktigt. Är du osäker tveka inte att fråga din hyresvärd eller bli medlem och kontakta oss för stöd och råd. Av oss kan du få juridisk hjälp om du hamnar i tvist med hyresvärden. Du får även mängder av rabatter och förmåner, exempelvis möjlighet att teckna en bokvar-försäkring som trygghet om du skulle bli sjuk eller arbetslös. Bli medlem idag!

Ingår vatten i hyran?

Vanligtvis inkluderas kostnaden för vatten i hyran för hyresrätter. Det förekommer dock hyresavtal där du betalar för vatten separat, med så kallas individuell mätning (IMD)

Vad innebär varmhyra?

Varmhyra är ett begrepp som innebär att både kall- och varmvatten, samt kostnader för uppvärmning, ingår i hyran. Detta ger en tydlig och fast månadsavgift för hyresgästen. Om värme inte ingår i hyresavtalet kallas det kallhyra – då får du en separat räkning för värme från hyresvärden eller från en värmeleverantör som du själv anlitat.

Får hyresvärden stänga av värmen?

Är det sommar och såpass varmt ute att det inte krävs någon extra värme kan hyresvärden stänga av värmen. Inomhustemperaturen ska under normala väderförhållanden inte vara lägre än 18 grader.